تعداد نشریات | 12 |
تعداد شمارهها | 567 |
تعداد مقالات | 5,878 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,659,405 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,597,206 |
شناسایی و اعتباریابی ابعاد اخلاق کاری معلمان در توسعه جایگاه حرفهای آنها در چارچوب نظام آموزشی:یک رویکرد پژوهشی ترکیبی | ||
دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی | ||
مقاله 1، دوره 15، شماره 4 - شماره پیاپی 68، مهر و آبان 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/jedu.2024.30874.6193 | ||
نویسندگان | ||
رضا معصومی نژاد* 1؛ خدیجه حشمتی مصرکانلو2؛ کوثر خضرزاده2؛ زهرا بابائی3 | ||
1مدرس دانشگاه فرهنگیان | ||
2کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان | ||
3دانشجوی کارشناسی ارشد و دبیر آموزش و پرورش | ||
تاریخ دریافت: 30 مرداد 1401، تاریخ بازنگری: 08 آبان 1401، تاریخ پذیرش: 12 آذر 1402 | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: هدف پژوهش شناسایی مولفه های اخلاق کاری معلمان در چارچوب نظام آموزشی و اعتباریابی آن در راستای توسعه جایگاه حرفه ای آنها بود. روش شناسی پژوهش: رویکرد پژوهش ترکیبی بود. در بخش کیفی از روش تحلیل محتوا استقرایی و در بخش کمی از تحلیل عاملی استفاده شد. مشارکتکنندگان کیفی معلمانی بودند که از طریق مصاحبه 17 نفر از آنها با روش نمونهگیری هدفمند از نوع شاخص انتخاب شدند. برای تعیین روایی از روش خودبازبینی پژوهشگر، چککردن اعضا و غنی سازی داده ها و برای تعیین پایایی از شیوه بررسی همزمان استفاده شد. در بخش کمی، جامعه پژوهش شامل معلمان شهرستانهای چایپاره، پلدشت و چالدران در استان آذربایجانغربی بود که350 نفر از طریق فرمول کوکران به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه محققساخته استفاده شد که مبتنی بر یافتههای حاصل از پژوهش کیفی بود. برای سنجش روایی پرسشنامه از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی و برای سنجش پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. یافتهها: نتایج تحلیل در بخش کیفی منجر به شناسایی 6 مضمون اصلی آموزشپژوهی، شبکه معلمی، گفتمانسازی شغلی، زیستپذیری شناختی، مدیریت اجتماعی و شخصیتسازی علمی شد. نتایج بخش کمی نیز نشان داد که پرسشنامه از روایی و پایایی لازم برخوردار است. واحد یا سنجه اصلی با 6 عامل 40 نشانگر مورد تأیید قرار گرفت و در نهایت ابزاری جهت سنجش ابعاد اخلاقکاری معلمان در توسعه حرفهای آنها معرفی شد. بحث و نتیجهگیری: نتایج نشان داد که یافتههای این پژوهش می تواند در طراحی و توسعه برنامههای قابلیتمحور معلمان در دانشگاههای فرهنگیان و هم چنین در دوره های بازآموزی ضمن خدمت معلمان به کار گرفته شود. | ||
کلیدواژهها | ||
اعتباریابی؛ اخلاق کاری؛ معلمان؛ توسعه حرفه ای | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Identifying and Validating of the dimensions of teachers' work ethic in developing their professional position within the educational system: A Mixe research approach | ||
نویسندگان [English] | ||
reza masouminejad1؛ khadijeh heshmati mesr kanlou2؛ kawsar khezerzadeh2؛ zahra babaei3 | ||
1Lecturer at Farhangian University | ||
2Bachelor of Elementary Education, Farhangian University | ||
3Master's student and education secretary | ||
چکیده [English] | ||
Introduction: The purpose of the research was to identify the components of teachers' work ethics in the framework of the educational system and its Validating in order to develop their professional status. research methodology: The research approach was mixed. In the qualitative part, inductive content analysis was used, and in the quantitative part, factor analysis was used. Qualitative participants were teachers, 17 of whom were selected through an interview with the purposeful index sampling method. To determine the validity, the researcher's self-review method, member checking and data enrichment was used, and to determine the reliability, the simultaneous review method was used. In the quantitative part, the research community included teachers from Chaypare, Peldasht and Chaldaran cities in West Azerbaijan province, 350 people were selected as a sample through Cochran's formula. A researcher-made questionnaire was used to collect data, which was based on the findings of qualitative research. Exploratory and confirmatory factor analysis was used to measure the validity of the questionnaire and Cronbach's alpha coefficient was used to measure the reliability. Findings: The Findings of the analysis in the qualitative part led to the identification of 6 main themes of educational research, teacher network, professional discourse creation, cognitive viability, social management and scientific character building. The results of the quantitative part also showed that the questionnaire has the necessary validity and reliability. The main unit or measure was confirmed with 6 factors of 40 indicators and finally a tool was introduced to measure the dimensions of teachers' work ethic in their professional development. Conclusion: The results showed that the findings of this research can be used in the design and development of teacher competency-based programs in Farhangian universities as well as in in-service retraining courses for teachers. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Validating, work ethic, teachers, professional status | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 79 |