تعداد نشریات | 12 |
تعداد شمارهها | 567 |
تعداد مقالات | 5,878 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,659,612 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,597,267 |
تبیین فرآیند ادراک مدیران مدارس از سیاستها: نظریهای دادهبنیاد | ||
دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی | ||
مقاله 3، دوره 15، شماره 2 - شماره پیاپی 66، خرداد و تیر 1403 اصل مقاله (1.25 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/jedu.2024.30724.6166 | ||
نویسندگان | ||
محسن نوبخت* 1؛ شهرام مهرآور گیگلو2؛ مرتضی بازدارقمچی قیه3؛ محمد عظیمی3 | ||
1گروه علوم تربیتی ، دانشگاه فرهنگیان ،تهران ،ایران. | ||
2دکتری مدیریت آموزشی، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
3گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 07 شهریور 1401، تاریخ بازنگری: 14 فروردین 1403، تاریخ پذیرش: 07 اسفند 1401 | ||
چکیده | ||
چکیده مقدمه و هدف: موفقیت یا شکست سیاستها در عمل بیش از هر چیزی به ادراک مدیران مدارس از سیاستها بستگی دارد زیرا مدیران از جمله مهمترین کنشگرن سیاست هستند که ادراک سایر کنشگران را تحت تاثیر قرار میدهند. در همین راستا تحقیق حاضر با هدف تبیین فرآیند ادراک مدیران مدارس از سیاستها انجام شد. روش شناسی پژوهش: برای رسیدن به این هدف از روش مطالعه داده بنیاد استفاده شد. مشارکتکنندگان شامل 23 نفر از مدیران مدارس بودند. برای جمعآوری دادهها از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد. جمعآوری دادهها تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. دادههای جمعآوری شده بر اساس کد گذاری باز، محوری و گزینشی به وسیله MAXQDA 2020 مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها:. پدیده اصلی مورد مطالعه یعنی فرآیند ادراک مدیران مدارس از سیاستها، فرآیندی بسیار پیچیده و درهمتنیده است. پیچیدگی پدیده اصلی مورد مطالعه، ناشی از عوامل مختلف از جمله پیچیدگی مفهوم سیاست، محتوای سیاست، چندگانگی و تنوع سیاست ویژگیهای کنشگران، وجود بافتارهای مختلف در مدارس و... است. یافتههای نهایی بر اساس الگوی پارادایمی استراوس و کوربین مقولهبندی شدند بحث و نتیجهگیری: در نتیجه با وجود پیچیدگی انجام سیاست در عمل فرآیند ادراک مدیران مدارس از سیاست ها بر اساس شرایط علّی، راهبردها، شرایط محیطی، شرایط واسطه ای و پیامد ها تبیین گردید. هر کدام از این عوامل دارای ابعاد ویژگیهای خاص هستند که می توان آنها را در یک پیوستار متصور بود. | ||
کلیدواژهها | ||
سیاست آموزشی؛ کنشگران؛ ادراک سیاستها؛ وضع سیاست | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Explaining the process of school principals' perceptions of policies: A grounded theory study | ||
نویسندگان [English] | ||
mohsen nobakht1؛ Shahram Mehravar Giglo2؛ Morteza Bazdar Qomchi Ghiyeh3؛ moamad azimi3 | ||
1, Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran. | ||
2PhD in Educational Management, Department of Educational Management, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran | ||
3Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Introduction: The success or failure of policies in practice depends more than anything on school principals' perceptions of policies because principals are among the most important policy actors who influence the perceptions of other actors. In this regard, the present study was conducted to explain the process of school principals' perception of policies. research methodology: To achieve this goal, grounded theory study method was used. Participants included 23 school principals. Semi-structured interviews were used to collect data. Semi-structured interviews were used to collect data. Data collection continued until theoretical saturation was reached. The collected data were analyzed based on open, axial and selective coding by MAXQDA 2020. Findings: The final findings were categorized based on the paradigm model of Strauss and Corbin. Conclusion: As a result, despite the complexity of policy implementation in practice, the process of school principals' perception of policies was explained based on causal conditions, strategies, environmental conditions, mediating conditions and consequences. Each of these factors has specific feature dimensions that can be imagined in a continuum. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
: Educational Policy, Actors, Policy Perception, Policy enactment | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 131 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 121 |