تعداد نشریات | 12 |
تعداد شمارهها | 567 |
تعداد مقالات | 5,878 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,659,621 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,597,277 |
شاخصها و مؤلفههای توانمندسازی کارکنان مبتنی بر آموزش های ضمن خدمت با رویکرد هیوتاگوژی: رویکرد سنتز پژوهی | ||
دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 23 مرداد 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/jedu.2024.32151.6441 | ||
نویسنده | ||
حسین مومنی مهموئی* | ||
دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران | ||
تاریخ دریافت: 25 تیر 1402، تاریخ بازنگری: 05 آبان 1402، تاریخ پذیرش: 14 آبان 1402 | ||
چکیده | ||
مقدمه: نیروی انسانی کارآمد، شاخص عمده برتری یک سازمان نسبت به سازمانهای دیگر است. توانمندسازی نیروی انسانی بهعنوان سرمایه اصلی سازمانها در دهههای اخیر موردتوجه بسیاری قرارگرفته است. لذا هدف از پژوهش حاضر، شناسایی شاخصها و مؤلفههای توانمندسازی کارکنان مبتنی بر دورههای آموزش ضمن خدمت مبتنی بر رویکرد هیوتاگوژی بود. روششناسی: رویکرد پژوهش حاضر، کیفی و روش آن سنتزپزوهی بود. حوزه پژوهش شامل کلیه مقالات منتشرشده در دهه اخیر (2022-2012) بود که از این میان تعداد 31 عنوان بر اساس پایش موضوعی محتوایی بهعنوان نمونه انتخاب شدند. دادههای پژوهش با تحلیل کیفی اسناد موردمطالعه گردآوری شدند. یافتهها: با تجزیهوتحلیل دادهها، شاخصهای توانمندسازی کارکنان مبتنی بر آموزشهای ضمن خدمت با رویکرد هیوتاگوژی در 5 بعد، 13 عامل و 68 مقوله شامل بعد مؤلفههای انگیزشی (مؤلفههای فردی، مؤلفههای حرفهای)؛ بعد مؤلفههای سازمانی (توجه به فرهنگ یادگیری، ترسیم خط و مشی سازمانی، نیازسنجی سازمانی)؛ بعد راهبردی (پژوهشی و آموزشی)؛ بعد برنامهای (مدیریت دانش، نوآوری برنامهای، محتوا و منابع کاربردی)؛ بعد مدیریتی (حمایت و پشتیبانی، نظارت و ارزیابی،شبکهسازی) طبقهبندی شدند. بحث و نتیجه گیری: نتایج نشان داد برای تأثیرگذاری دورههای توانمندسازی مبتنی بر ضمن خدمت باید زمینه تعاملات و دسترسی به محتوا و آموزش به هنگام و اثربخش را برای کارکنان فراهم آورد و بر فرایند توانمندسازی، نظارت و ارزیابی مستمر داشت. همچنین ابعاد پژوهشی و مرتبط با انتقال دانش به محیط حرفهای و شغلی نیز میتواند در این زمینه مثمر ثمر باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
توانمندی؛ ضمن خدمت؛ هیوتاگوژی؛ سازمان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Indicators and components of employee empowerment based on in-service training with a hyutagogy approach: research synthesis approach | ||
نویسندگان [English] | ||
Hossain Momeni Mahmouei | ||
Associate Professor, Department of Educational Sciences, Torbet Heydarieh Branch, Islamic Azad University, Torbet Heydarieh, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Introduction: Efficient human resources is the main indicator of the superiority of an organization compared to other organizations. Empowerment of human resources as the main capital of organizations has received much attention in recent decades. Therefore, the aim of the current research was to identify indicators and components of employee empowerment based on in-service training courses based on hyutagogy approach. Methodology: The approach of the current research was qualitative and its method was synthesis. The research area included all the articles published in the last decade (2012-2022), of which 31 titles were selected as samples based on thematic content monitoring. Research data were collected by qualitative analysis of the studied documents. Findings: By analyzing the data, the indicators of employee empowerment based on in-service training with a hyutagogy approach in 5 dimensions, 13 factors and 68 categories including the dimension of motivational components (individual components, professional components); The dimension of organizational components (paying attention to learning culture, drawing organizational policy, organizational needs assessment); strategic dimension (research and education); programmatic dimension (knowledge management, programmatic innovation, content and application resources); Management dimension (support, monitoring and evaluation, networking) were classified. Discussion and conclusion: The results showed that for the effectiveness of in-service empowerment courses, the context of interactions and access to timely and effective content and training should be provided for the employees, and the empowerment process should be continuously monitored and evaluated. Also, the research aspects related to the transfer of knowledge to the professional and occupational environment can also be fruitful in this field. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Empowerment, serving, hyutagogy, organization | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 183 |