تعداد نشریات | 12 |
تعداد شمارهها | 567 |
تعداد مقالات | 5,878 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,659,403 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,597,204 |
واکاوی بسترهای تحقق رهبری آموزشی در نظام آموزشی کشورهای منتخب(امریکا، انگلستان، فنلاند و مالزی) | ||
دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 27 مرداد 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/jedu.2024.32933.6619 | ||
نویسندگان | ||
فاروق احمدی1؛ حسین عبداللهی* 2؛ علی خورسندی طاسکوه2؛ مرتضی طاهری2 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی تهران | ||
2دانشیار گروه آموزشی مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران | ||
تاریخ دریافت: 13 دی 1402، تاریخ بازنگری: 01 اردیبهشت 1403، تاریخ پذیرش: 27 مرداد 1403 | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: هدف این پژوهش واکاوی بسترها و ویژگیهای لازم برای تحقق رهبری آموزشی در نظامهای آموزشی کشورهای منتخب(امریکا، انگلستان، فنلاند و مالزی) است. روش شناسی پژوهش: این پژوهش با استفاده از روش کیفی مقایسهای بر اساس رویکرد بردی در سطح تحلیل کلان انجام شده و راهبرد انتخاب کشورها « نظام آموزشی موفق این کشورها در حوزه رهبری آموزشی» بوده است. ابعاد مختلف سیستم آموزشی کشورها با مولفههایی چون نوع سیستم، سبک رهبری، نوع برنامه درسی، بسترها، آموزش و ویژگیهای رهبری بررسی و مقایسه شدهاند. یافتهها: یافتهها نشان داد که رهبری آموزشی در مرکز خود تجسم انحراف از مدلهای سلسله مراتبی سنتی است و یک تغییر پارادایم ارائه میدهد که با پیچیدگیهای چندوجهی آموزش مدرن همسو میشود. در بخش نوع سیستم آموزشی، انگلستان، آمریکا و فنلاند از سیستم غیرمتمرکز، در حالی که مالزی از سیستم متمرکز بهره میبرد. در زمینه سبک رهبری، انگلستان از رهبری توزیعی، آمریکا از رهبری تحولگرا ، فنلاند از رهبری توزیعی و مشارکتی و مالزی از رهبری توزیعی بهره میبرد. در بخش بسترها، تمرکز زدایی در انگلستان، آمریکا، و فنلاند وجود دارد. اصلاحات در تربیت معلم نیز در این کشورها اعمال شده است. برگزاری کارگاههای با موضوع رهبری آموزشی در این کشورها برگزار میگردد. فعالیت موسسات و انجمنهای خصوصی در زمینه آموزش و تربیت رهبران آموزشی در انگلستان و آمریکا وجود دارد. بحث و نتیجهگیری: براساس نتایج بدست آمده از تحلیل یافتهها، همه کشورها به توسعه حرفهای رهبری آموزشی و توانمندسازی رهبران، تفویض مسئولیت به مدارس و طراحی برنامههای آموزش و تربیت رهبری تاکید کردهاند. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Exploring the foundations of the realization of educational leadership in Education System of selected countries (America, England, Finland and Malaysia) | ||
نویسندگان [English] | ||
Farugh Ahmadi1؛ Hosein Abdollahi2؛ Ali Khorsandi taskoo2؛ Morteza Taheri2 | ||
1Ph.D Student in Educational Management, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran. | ||
2Associate Professor, Department of Educational Administration and Planning Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Introduction: Educational leadership is an important process that requires the cooperation of planners, policy makers, educational administrators, teachers, students, and parents. The purpose of this research is to analyze the bases and characteristics necessary for the realization of educational leadership in the educational systems of developed countries (America, England, Finland and Malaysia). research methodology: This research has been conducted using the comparative qualitative method based on George Brady's approach at the level of macro analysis (country) and the strategy of selecting countries was "the successful educational system of these countries in the field of educational leadership". Different dimensions of the education system of the countries with components such as system type, leadership style, curriculum type, platforms, education and leadership characteristics have been investigated and compared. Findings: The findings showed that educational leadership at its core embodies a departure from traditional hierarchical models and offers a paradigm shift that aligns with the multifaceted complexities of modern education. In terms of the type of education system, England, America and Finland use a decentralized system, while Malaysia uses a centralized system. In terms of leadership style, England uses distributive leadership, America uses transformational leadership, Finland uses distributive and collaborative leadership, and Malaysia uses distributive leadership. In the field of platforms, there is decentralization in the UK, USA, and Finland. Reforms in teacher education have also been implemented in these countries. Workshops on educational leadership are held in these countries. There are activities of private institutions and associations in the field of education and training of educational leaders in England and America. Conclusion: Based on the results obtained from the analysis of the findings, all countries have emphasized the professional development of educational leadership and the empowerment of leaders, delegating responsibility to schools and designing leadership education and training programs.. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 151 |