تعداد نشریات | 12 |
تعداد شمارهها | 567 |
تعداد مقالات | 5,878 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,659,405 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,597,206 |
نقش پیش بینی کنندگی ویژگی های شخصیتی و باورهای معلمان به حقوق شهروند جهانی در رفتار شهروندی سازمانی معلمان مقطع ابتدایی 1 | ||
دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی | ||
مقاله 5، دوره 15، شماره 5 - شماره پیاپی 69، بهمن و اسفند 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/jedu.2024.31895.6394 | ||
نویسندگان | ||
محبوبه البرزی* 1؛ فریبا خوشبخت2؛ خدیجه لافتی سفاری3 | ||
1مدیر قطب علمی و عضو هیأت علمی دانشگاه شیراز | ||
2دانشیار و عضو هیأت علمی بخش مبانی تعلیم و تربیت و عضو قطب علمی تربیت شهروندی دانشگاه شیراز | ||
3دانش آموخته کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز | ||
تاریخ دریافت: 03 خرداد 1402، تاریخ بازنگری: 04 مرداد 1402، تاریخ پذیرش: 08 مرداد 1402 | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: رفتارشهروندی سازمانی معلمان باتوجه به نقش مهمی که در یادگیری دانش آموزان دارند اهمیت بسزایی دارد. دراین راستا پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش پیش بینی کنندگی ویژگی های شخصیتی و باورهای معلمان به حقوق شهروند جهانی در رفتار شهروندی سازمانی معلمان مقطع ابتدایی انجام شد. روش شناسی پژوهش: این مطالعه دررویکرد پژوهش کمی و از نوع پژوهش های همبستگی انجام گرفت. جامعه آماری این پژوهش کلیه معلمان مقطع ابتدایی مشغول به کار در سال تحصیلی 1401-1400 شهرستان قشم بودند. روش انتخاب نمونه در پژوهش حاضر به شیوه تصادفی ساده انجام گرفت(251 معلم زن و مرد). ابزارهای بکار رفته در این پژوهش شامل پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی (Podsakoff et al, 2000) ، پرسشنامه پنج عامل بزرگ شخصیت (Khormaei& Farmani, 2014 taken of Goldberg, 1999)، پرسشنامه تربیت شهروند جهانی (Chiu-man Jordan, 2009) بود. روایی وپایایی ابزارها باروش الفای کرونباخ و روایی سازه ای بررسی و مطلوب بدست آمد. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزار spss استفاده شد یافتهها: نتایج تحلیل رگرسیون ابعاد ویژگیهای شخصیتی بر رفتار شهروندی سازمانی نشان داد که از بین پنج بعد شخصیتی، تنها ابعاد گشودگی به تجربه و وظیفه گرایی به صورت مثبت پیشبینیکننده معنادار رفتار شهروندی سازمانی هستند. نتایج تحلیل رگرسیون ابعاد باورهای معلمان به حقوق شهروند جهانی بر رفتار شهروندی سازمانی نشان داد که از بین دو عامل نگرش و باورها به شهروند جهانی، بعد تعلیم و تربیتی به صورت مثبت پیشبینیکننده معنادار رفتار شهروندی سازمانی است. همچنین از بین متغیرویژگی های شخصیتی وباورها، ویژگی های شخصیتی ضرایب بیشتری در پیش بینی رفتارشهروندی سازمانی داشتند. بحث و نتیجهگیری: توجه به توسعه باورها و نگرشها، رشد تواناییها، مهارتهای حرفهای و ویژگیهای شخصیتی معلمان برای بروز رفتار شهروندی سازمانی حائز اهمیت است. | ||
کلیدواژهها | ||
باورها؛ رفتار شهروندی سازمانی؛ شهروند جهانی؛ ویژگیهای شخصیتی؛ مقطع ابتدایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Predictive Role of Personality Traits and Teachers' Beliefs on Global Citizenship rights in Organizational Citizenship Behavior of Primary School Teachers1 | ||
نویسندگان [English] | ||
mahboobeh alborzi1؛ fariba khoshbakht2؛ khadijeh lafti safary3 | ||
1Director, academic member of citizenship education and member of the academic faculty of Shiraz University | ||
2Associate Professor Department of Foundations of Education & Member of the Scientific Pole of Citizenship Education, Shiraz University | ||
3Senior student of elementary education, Faculty of Education and Psychology, Shiraz university, Shiraz | ||
چکیده [English] | ||
Introduction: The organizational citizenship behavior of teachers is very important considering the important role they play in students' learning. The aim of this study was to investigate the predictive role of personality Traits and teachers' beliefs on global citizenship rights in the organizational citizenship behavior of primary school teachers. Research methodology: The approach of the research was quantitative and correlation research. The population and statistical sample of this research were all primary school teachers working in Qeshm city in 2021-2022. The instruments used in this study included the organizational citizenship behavior questionnaire of Podsakoff et al. (2000), Questionnaire of Five Big Factors of Khormaei and Farmani (2014) taken from Goldberg Questionnaire (1999), and the Chiu-man Jordan (2009) Global Citizenship Education Questionnaire. The validity and reliability of the instruments were checked by Cronbach's alpha method and construct validity . Data were analyzed using SPSS software. Findings: The results of regression analysis of personality Traits on organizational citizenship behavior showed that among the five personality dimensions, only the dimensions of openness to experience and conscientiousness are positive predictors of significant organizational citizenship behavior. The results of regression analysis of the dimensions of teachers' beliefs in global citizenship rights on organizational citizenship behavior showed that between the two factors of attitudes and beliefs to global citizens, the educational factor was a positive predictor of significant organizational citizenship behavior. Also, among personality variables and beliefs, personality traits had higher coefficients in predicting organizational citizenship behavior. Conclusion: It is important to pay attention to the development of beliefs and attitudes, development of abilities, professional skills and personality traits of teachers for the emergence of organizational citizenship behavior | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Beliefs, Elementary School, Global Citizen, Organizational Citizenship Behavior, Personality Traits | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 138 |