تعداد نشریات | 12 |
تعداد شمارهها | 567 |
تعداد مقالات | 5,878 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,659,429 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,597,212 |
تلفیق کردن مهارتهای تفکر نقادانه در آموزش درک مطلب به دانشجویان پزشکی در ایران | ||
دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 30 مرداد 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/jedu.2024.32168.6444 | ||
نویسندگان | ||
زهرا Shahsavar1؛ سپیده نوری نژاد* 2 | ||
1دانشکده علوم پزشکی شیراز | ||
2گروه زبان انگلیسی دانشگاه علوم پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، شیراز، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 28 تیر 1402، تاریخ بازنگری: 14 آبان 1402، تاریخ پذیرش: 01 آذر 1402 | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: درک مطلب به عنوان یکی از مهمترین مهارتهای زبانی، نیاز به تفکر مستمر و پویا همراه با تجزیه و تحلیل و ارزیابی مطالب دارد. اما متاسفانه اکثر دانشجویان به تنهایی قادر به استفاده از این مهارت نیستند. بسیاری از آنها بر این باورند که تنها با خواندن از روی یک متن، می توان معنای آن را به طور خودکار و بدون زحمت در ذهن ایجاد کرد. از طرف دیگر، بسیاری از استادان نیز، از بکارگیری مهارت های تفکر نقادانه در آموزش درک مطلب دانشجویان عاجزند. هدف از این تحقیق، بررسی تاثیرتلفیق مهارتهای تفکر نقادانه در آموزش درک مطلب به دانشجویان پزشکی شیراز می باشد. روش شناسی پژوهش: در این تحقیق 60 دانشجوی پزشکی (32 مرد و 28 زن)، شرکت کردند. جهت بررسی اثر تلفیق مهارتهای تفکر نقادانه روی تدریس درک مطلب، از 3 نمونه متن آزمون تافل و یک تست استاندار تفکر نقادانه بنامCornell Critical Thinking Test Level X (CCTT-X) استفاده شد. این تست شامل ۷۶سوال در4 بعد مختلف: قیاس(Induction)، استنتاج (Deduction )، مشاهده واعتبار(Observation and Credibility) ، پیش فرض (Assumption) است. درصد همگن بودن این ابعاد به ترتیب .71 ،.69، .82 و .55 بود. یافتهها: در این تحقیق،نتیجهindependent sample t-test بین نمرات درک مطلب دانشجویان در دو گروه آزمایش و کنترل بیانگر تفاوت معناداری بین نمرات درک مطلب دانشجویان در دو گروه بود. همچنین، تفاوت معناداری بین نمرات تفکر نقادانه دانشجویان قبل و بعد از یادگیری تفکر نقادانه مشاهده شد. نتیجه گیری: تلفیق تدریس مهارتهای تفکر نقادانه مانند قیاس، استنتاج، مشاهده واعتبارو پیش فرض در برنامه یادگیری دانشجویان، ضروری به نظر می رسد.این عمل، نه تنها درک مطلب دانشجویان، بلکه تفکر نقادانه آنها را نیز افزایش می دهد.همچنین، تلفیق تفکر نقادانه در درک مطلب دانشجویان باعث افزایش دقت آنها در درک، تجزیه و تحلیل مطالب کتاب های درسی، مقالات دانشگاهی و پایان نامه ها نیز می شود. نتیجه این تحقیق میتواند برای استادان، محققان، برنامهنویسان برنامه درسی وکسانی که مشتاق ارتقای مهارت خواندن دانشجویان هستند، مفید باشد. در نهایت، نتیجه این تحقیق می تواند فراتر ازِپیشرفت خواندن درک مطلب دانشجویان درامر تعلیم و تربیت بوده و در آینده شغلی و زندگی آنها موثر واقع شود. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش تفکر نقادانه؛ تعلیم و تربیت؛ درک مطلب دانشجویان پزشکی شیراز؛ مهارت خواندن | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Integrating Critical Thinking Skills in Teaching Reading Comprehension to Iranian Medical Students | ||
نویسندگان [English] | ||
Zahra Shahsavar1؛ Sepideh Nourinezhad2 | ||
1Shiraz Medical School of Sciences | ||
2English Language Department, Shiraz University of Medical Sciences, School of Paramedical Sciences, Shiraz, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Introduction: Reading comprehension is considered as one of the main language skills which has a crucial role in students’ academic achievement. Despite the importance of promoting students’ reading comprehension by using critical thinking skills, to our best of knowledge, there is lack of research in this area. This study aimed to investigate the effect of integrating critical thinking skills in teaching reading comprehension to Iranian medical students. Research methodology: Sixty medical students (32 males and 28 females) took part in this study. The researchers taught students reading comprehension during one semester. To investigate the effect of integrating critical thinking skills in teaching reading comprehension, the researchers applied three TOEFL sample passages and the Cornell Critical Thinking Test Level X (CCTT-X) which includes four dimensions: induction, deduction, observation and credibility, and assumption. The internal consistency of each dimension is .71, .69, .82, and .55, respectively, which shows a moderate to high level of internal consistency among items (Ennis, Millman, & Tomko, 2005). For statistical analysis of data, independent sample t-test, and paired sample t-test were used (P≤0.05). Findings: The results indicate that the experimental group significantly outperformed the control group in reading comprehension after they were trained in critical thinking. Conclusion: Integrating critical thinking skills in teaching reading comprehension to the medical students can enhance not only their reading comprehension scores but also their critical thinking. The findings of this study may hold important implications for instructors and material designers. The results may also draw interest from researchers, curriculum developers, and test takers who are research-minded and eager to promote EFL students’ reading skill. The result may extend beyond the classroom; it can assist students in their future careers and their whole life. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Critical thinking, -Education- Shiraz Medical students, -Reading Skill | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 78 |