تعداد نشریات | 12 |
تعداد شمارهها | 567 |
تعداد مقالات | 5,878 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,659,435 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,597,215 |
شناسایی شکاف عملکرد در نظام آموزش عالی و ارائه راهکارهای کاهش شکاف | ||
دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 30 مرداد 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/jedu.2024.32435.6528 | ||
نویسندگان | ||
برات محمد عاشقی1؛ بهرنگ اسماعیلی شاد* 2؛ مریم حافظیان3 | ||
1دانشجوی دکتری گروه علوم تربیتی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران. | ||
2گروه علوم تربیتی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران | ||
3استادیار گروه مدیریت، موسسه آموزش عالی ادیب مازندران، ساری، ایران | ||
تاریخ دریافت: 14 بهمن 1402، تاریخ بازنگری: 04 شهریور 1403، تاریخ پذیرش: 20 اسفند 1402 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر تحلیل شکاف عملکرد در نظام آموزش عالی بود. مورد مطالعه دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان شمالی بود. این پژوهش از لحاظ هدف، توسعهای، از لحاظ رویکرد، اکتشافی و از لحاظ نحوه تجزیه و تحلیل دادهها، آمیخته میباشد. در فاز کیفی تحقیق، گروهی از خبرگان شامل اساتید دانشگاهی، مدیران ارشد و مشاورین حوزه مدیریت آموزش عالی به عنوان جامعه آماری در نظر گرفته شدند که با استفاده از روش نمونهگیری نظری ، 15 نفر انتخاب شدند. در فاز کیفی تحقیق، دادههای حاصل از مصاحبه بر اساس روش تحلیل مضمون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. در فاز کمّی، کلیه اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی خراسان شمالی به عنوان جامعه در نظر گرفته شدند و 113 نفر بر اساس روش نمونهگیری طبقهای تصادفی با تسهیم متناسب به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. در فاز کمّی تحقیق، از پرسشنامه بسته و محققساخته مشتمل بر 15 گویه به عنوان ابزار اصلی جمعآوری دادهها استفاده شد. روایی و پایایی این پرسشنامه به روشهای مختلف (روایی محتوایی، پایایی کرونباخ و پایایی ترکیبی) مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. جهت انجام تجزیه و تحلیلهای توصیفی و استنباطی، از نرمافزارهای SPSS و smart-PLS استفاده شد. نتایج منجر به طراحی الگوی ارزیابی عملکرد نظام آموزش عالی در قالب سه بعد آموزش، پزوهش و فرهنگ شد که پانزده شاخص را در خود جای میداد. بر اساس الگوی حاصله، دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان شمالی مورد ارزیابی عملکرد قرار گرفت و ده شکاف عملکردی در آن شناسایی و راهکارهایی جهت برون رفت از این شکافها پیشنهاد گردید. | ||
کلیدواژهها | ||
شکاف عملکرد؛ نظام آموزش عالی؛ دانشگاه آزاد اسلامی؛ خراسان شمالی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Identifying the performance gap in the higher education system and providing solutions to reduce the gap | ||
نویسندگان [English] | ||
Barat Mohammad asheghi1؛ behrang esmaeili shad2؛ maryam hafezian3 | ||
1Ph.D. Student in Educational Sciences, Bojnourd Branch, Islamic Azad University, Bojnourd, Iran. | ||
2department of educational sciences,bojnourd branch,islamic azad university,bojnourd,iran | ||
3Assistant Prof.department of management ،adib higher education institue،sari،iran | ||
چکیده [English] | ||
The aim of the current research was to analyze the performance gap in the higher education system. The subject of study was Islamic Azad University of North Khorasan province. This research is developmental in terms of purpose, exploratory in terms of approach, and mixed (qualitative-quantitative) in terms of data analysis. In the qualitative phase of the research, a group of experts including university professors, senior managers of higher education, and experienced consultants in the field of higher education management were considered as the statistical population. In this phase, 15 experts were selected using the theoretical sampling method. The main tool of data collection in the qualitative phase of the research was in-depth and semi-structured interviews with experts. In the qualitative phase of the research, the data from the interviews were analyzed based on the theme analysis method. In the quantitative phase, all faculty members of North Khorasan Islamic Azad University were considered as the population, and among them, 113 people were selected as a statistical sample based on stratified random sampling with proportional distribution. In the quantitative phase of the research, a closed and researcher-made questionnaire consisting of 15 items was used as the main tool for data collection. The validity and reliability of this questionnaire was examined and confirmed by different methods (content validity, Cronbach's reliability and composite reliability). In the quantitative phase of the research, SPSS and smart-PLS software were used to perform descriptive and inferential analyses. Finally, the results of the research led to the design of the performance evaluation model of the higher education system in the form of three dimensions of education, knowledge and culture, which included fifteen indicators. In addition, based on the resulting model, the Islamic Azad University of North Khorasan Province was also evaluated for its performance and ten performance gaps were identified in this university, and solutions were tried to be proposed to overcome these gaps. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Performance gap, higher education system, Islamic Azad University, North Khorasan | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 56 |