تعداد نشریات | 12 |
تعداد شمارهها | 567 |
تعداد مقالات | 5,878 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,659,403 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,597,205 |
نقش واسطهای کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در تدریس در رابطه مهارتهای حل مسئله و عملکرد تحصیلی | ||
دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 30 مرداد 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/jedu.2024.32487.6539 | ||
نویسندگان | ||
سمیه صمیمی* 1؛ بتول رحیمی2؛ مهدی نامداری پژمان3 | ||
1گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، بوشهر، ایران. | ||
2دانشگاه آزاد اسلامی دارب | ||
3گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 31 شهریور 1402، تاریخ بازنگری: 07 خرداد 1403، تاریخ پذیرش: 22 خرداد 1403 | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: با ورود جهان به قرن بیست و یکم، پدیده فناوری اطلاعات و ارتباطات نقش انکارناپذیری در بیشتر ابعاد زندگی پیدا کرده و این ورود در بعد تحصیلی و تربیتی معنادارتر بوده است. هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش واسطهای کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در تدریس در رابطه مهارتهای حل مسئله و عملکرد تحصیلی دانشآموزان مقطع متوسطه شهر داراب بوده است. روششناسی پژوهش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان مقطع متوسطه دوم شهر داراب میباشد که تعداد آنها با توجه به آمار دریافتی از آموزش و پرورش 2938 نفر ( تعداد 1750 نفر دختر و 1188 نفر پسر) میباشد، که با شیوه نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای و با توجه به جدول مورگان تعداد 340 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. ابزار گردآوری دادهها در این پژوهش شامل سه پرسشنامه حل مسئله هپنر و پترسن (1982)، پرسشنامه عملکرد تحصیلی فام و تیلور (1999) و پرسشنامه پرسشنامه فناوری اطلاعات و ارتباطات در تدریس عباسی اصل و همکاران (1390) بوده که روایی و پایایی ابزار مورد تایید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی صورت گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد مهارت حل مسائل و فناوری اطلاعات و ارتباطات در تدریس رابطه مستقیم و معنادار با عملکرد تحصیلی داشته و در پیشبینی آن مؤثر بودهاند. با بررسی و مقایسه میزان ضرایب رگرسیون از مرحله اول تا مرحله سوم میتوان متوجه شد که ضرایب از حالت مستقیم به غیر مستقیم کاهش داشته است و با توجه به شرط بیان شده (کاهش معنادار ضرایب مستقیم بعد از گنجاندن متغیر واسطهگر)، ملاک اصلی مؤید وجود اثر واسطهای است. بحث و نتیجهگیری: میتوان نتیجهگیری کرد که نقش واسطهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در تدریس در ارتباط بین مهارتهای حل مسئله و عملکرد تحصیلی مورد تأیید قرار میگیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
فناوری اطلاعات و ارتباطات در تدریس؛ مهارت های حل مسئله؛ عملکرد تحصیلی | ||
موضوعات | ||
آموزش و پرورش | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Mediating role of using information and communication technology in teaching in relation to problem solving skills and academic performance | ||
نویسندگان [English] | ||
somayeh samimi1؛ Batool Rahimi2؛ mahdi namdari pzhman3 | ||
1Department of Educational Administration, Farhangian University, Bushehr, Iran | ||
2Eslamic Azad university Darab branch | ||
3Department of Educational Administration, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Introduction: As the world entered the 21st century, the phenomenon of information and communication technology has gained an undeniable role in most aspects of life, and this entry has been more meaningful in terms of education and training. The aim of the present research was to investigate the mediating role of the use of information and communication technology in teaching in relation to problem solving skills and academic performance of secondary school students in Darab city. research methodology: The present study was applied in terms of purpose and correlational in terms of descriptive method. The statistical population includes students of the second secondary level of Darab city, whose number according to the statistics received from education is 2938 people (1750 girls and 1188 boys), which is based on the multi-stage cluster sampling method and according to According to Morgan's table, 340 people were selected as a sample. The data collection tools in this research included three problem-solving questionnaires by Hepner and Petersen (1982), the academic performance questionnaire by Pham and Taylor (1999) and the questionnaire by Abbasi Asl. Confirmed. Data analysis was done at two levels of descriptive and inferential statistics. Findings: The results showed that problem solving skills and information and communication technology in teaching had a direct and meaningful relationship with academic performance and were effective in predicting it. By examining and comparing the regression coefficients from the first stage to the third stage, it can be seen that the coefficients have decreased from direct to indirect and according to the stated condition (significant reduction of direct coefficients after including the mediator variable), the main criteria It confirms the existence of a mediating effect. Conclusion: It can be concluded that the mediating role of information and communication technology in teaching is confirmed in the relationship between problem solving skills and academic performance. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Information and Communication Technology in Teaching, Problem Solving Skills, Academic Performance | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 68 |