تعداد نشریات | 12 |
تعداد شمارهها | 567 |
تعداد مقالات | 5,878 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,659,435 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,597,215 |
تدوین مدل عوامل ایجاد کننده فلاتزدگی شغلی در کارکنان آموزش و پرورش با رویکرد ساختاری تفسیری | ||
دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 30 مرداد 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/jedu.2024.32436.6522 | ||
نویسندگان | ||
محدثه سالاری1؛ مهدی باقری* 2؛ سراج الدین محبی3 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، گرایش منابع انسانی، واحد بین الملل قشم، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایران | ||
2گروه مدیریت، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران | ||
3دانشیار، گروه مدیریت دولتی ، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران | ||
تاریخ دریافت: 23 شهریور 1402، تاریخ بازنگری: 18 آبان 1402، تاریخ پذیرش: 29 آبان 1402 | ||
چکیده | ||
هدف این تحقیق، تدوین مدل عوامل ایجاد کننده فلاتزدگی شغلی در کارکنان آموزش و پرورش با رویکرد ساختاری تفسیری بود. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش، توصیفی بود که به صورت آمیخته کیفی و کمی انجام شد. نمونهگیری در بخش کیفی بر اساس پنل تخصصی و هدفمند و برابر با 19 نفر بود. جامعه آماری در بخش کمی، شامل مسئولین و کارشناسان وزارت آموزش و پرورش و ادارت تابعه بود. ابتدا به صورت تصادفی طبقهای و سپس با روش غیرتصادفی در دسترس، تعداد 384 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. ابزار تحقیق، پرسشنامه محقق ساخته و فرم خودتعاملی ساختاری بود. روایی پرسشنامه توسط 8 نفر از اساتید مدیریت منابع انسانی و پایایی آن، با آزمون آلفای کرونباخ، تأیید شد (90/0α=). جهت مدلیابی از تکنیک مدلسازی ساختاری تفسیری استفاده شد. یافتهها نشان داد که 41 شاخص در قالب 12 مؤلفه، ایجاد کننده فلاتزدگی شغلی در کارکنان آموزش و پرورش است. براساس یافتهها مؤلفهها در هفت سطح قرار گرفتند که مؤلفههای ارتقاء شغلی و عوامل ساختاری در سطح سطح هفتم قرار گرفتهاند. میتوان گفت همسویی تخصص افراد با پستهای سازمانی، ثبات مدیریت، تحکیم شایسته سالاری براساس معیارها و شاخصهای ویژه برای هر یک مناصب و پرهیز از دخالتهای افراد غیر مسئول فلاتزدگی شغلی را در آموزش و پرورش کاهش میدهد و موجب افزایش تعهد سازمانی و بهبود عملکرد خواهد شد | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش و پرورش؛ فلاتزدگی شغلی؛ مدل ساختاری تفسیری؛ منابع انسانی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Development of a model of the factors that cause job plateauing in education workers with an interpretative structural approach | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohaddeseh Salari1؛ Mahdi Bagheri2؛ Serajoddin Mohebbi3 | ||
1PhD student, Department of Public Administration, Human Resources, Qeshm International Unit, Islamic Azad University, Qeshm, Iran | ||
2Department of Management, Bandar Abbas Branch, Islamic Azad University, Bandar Abbas | ||
3Associate Professor, Department of Public Administration, Shiraz Branch, Islamic Azad University, Shiraz, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this research was to develop a model of the factors that cause job plateauing in education workers with an interpretative structural approach. The current research was applied in terms of purpose and descriptive in terms of method, which was conducted in a mixed qualitative and quantitative manner. Sampling in the qualitative section was based on a specialized and targeted panel and equal to 19 people. The statistical population in the quantitative part included the officials and experts of the Ministry of Education and subordinate administration. First, 384 people were selected as a sample by stratified random and then by available non-random method. The research tool was a researcher-made questionnaire and a structured self-interaction form. The validity of the questionnaire was confirmed by 8 human resource management professors and its reliability was confirmed by Cronbach's alpha test (α=0.90). Interpretive structural modeling technique was used for modeling. The findings showed that 41 indicators in the form of 12 components are the cause of job plateau in education workers. Based on the findings, the components were placed in seven levels, and the job promotion components and structural factors were placed in the seventh level. It can be said that the alignment of people's expertise with organizational positions, stability of management, consolidation of meritocracy based on special criteria and indicators for each position and avoiding the interference of non-responsible people will reduce job plateauing in education and will increase organizational commitment and improve performance. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Education, plateau, interpretive structural model, human resources | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 45 |