تعداد نشریات | 12 |
تعداد شمارهها | 567 |
تعداد مقالات | 5,878 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,659,395 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,597,199 |
طراحی الگوی برنامه درسی توسعه رهبری مدیران متوسطه با رویکرد حل مسئله | ||
دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 30 مرداد 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/jedu.2024.32773.6596 | ||
نویسندگان | ||
یوسف گلی* 1؛ کورش فتحی واجارگاه2؛ سعید صفایی موحد3؛ کامبیز پوشنه4 | ||
1دانشکاه آزاد واحد تهران مرکز رشته رنامه ریزی درسی دانشجوی دکترا -معاون مدیر کل | ||
2عضور هیات علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی | ||
3مشاور آموزش و توسعه شرکت ملی نفت | ||
4استادیار گروه مشاوره و تربیت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی | ||
تاریخ دریافت: 20 آذر 1402، تاریخ بازنگری: 12 اسفند 1402، تاریخ پذیرش: 13 اردیبهشت 1403 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی برنامهی درسی توسعهی رهبری مدیران متوسطه بر اساس رویکرد حل مسئله است.روش پژوهش کیفی از نوع سنتز پژوهی و تحلیل داده های مصاحبه ها است .ابزار جمع آوری داده ها، مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته و بررسی اسناد و مقالات می باشد. ،102 ﭘﮋوﻫش و مقاله ﺑﺮای تجزیهوتحلیل اﻃﻼﻋﺎت اﻧﺘﺨﺎب و با استفاده از نرمافزار NVIVO دستهبندی شدهاند ،تحلیل مصاحبه ها با متخصصان برنامه درسی و مدیران مدارس، و نتایج حاصل از همسوسازی اطلاعات نشان دادکه در الگوی پیشنهادی، مولفه های اصلی در مرکز و فعالیت های یاددهی- یادگیری با مضامین سازماندهی محیط کار، ساختار محیط کار، تفکر آموزشی محیط کار و فراگیری آموزش محیط کار مشخص شده اند.تمامی عوامل اجرایی بر اساس اصول حاکم و مفروضات مشخصشدهاند. و از پایههای اصلی مدل برنامه درسی به شمار میآیند.این الگو بهصورت غیرخطی است.و علاوه بر ویژگیهای مشترک به تفاوتهای ناشی از محیط کار، فرهنگ، شهری و تفاوتهای فردی مدیران توجه کرده ودارای انعطاف است. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Designing a Leadership Development Curriculum Model for Secondary School Principals Based on the Problem Solving Approach | ||
نویسندگان [English] | ||
yousef goli1؛ kourosh fathi vagargah2؛ saeed safaee movahed3؛ kambiz poushaneh4 | ||
1Azad University of Tehran Administration Curriculum PhD student -Deputy General Manager | ||
2Member of the Faculty of Psychology and Educational Sciences of Shahid Beheshti University | ||
3Education and development consultant of National Oil Company | ||
4Assistant Professor, Department of Counseling and Education, Islamic Azad University, Central Tehran Branch | ||
چکیده [English] | ||
The present research was conducted with the aim of designing a curriculum model for the leadership development of secondary school principals based on the problem-solving approach. In terms of the method, it is a qualitative study of the research synthesis and grounded theory type. 102 remained studies and articles were selected using NVIVO software. The results showed that in the proposed model, the main components are placed in the center of teaching-learning activities with the themes of the organization of the workplace, the structure of the workplace, the educational thinking of the workplace as well as learning the training of the workplace. All the executive factors are based on the principles, the rules and the assumptions have been specified. This model is designed in a non-linear way. Also, this model has addressed all individual and organizational dimensions. In addition, it has identified effective and evaluative components.And in addition to the common features, it pays attention to the differences caused by the work environment, culture, urban and individual differences of managers and has the necessary flexibility. Key words: | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 21 |