تعداد نشریات | 12 |
تعداد شمارهها | 567 |
تعداد مقالات | 5,878 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,659,612 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,597,268 |
ارائه الگوی توسعه حرفه ای مدیران آموزش در سازمانهای صنعتی با تأکید بر فرهنگ دیجیتال | ||
دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 30 مرداد 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/jedu.2024.32784.6612 | ||
نویسندگان | ||
شهناز محققیان1؛ محمدعلی نادی* 2؛ فریبا کریمی3 | ||
1دانشگاه آزاد واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران | ||
2دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان) ، اصفهان، ایران | ||
3گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان) ، اصفهان، ایران | ||
تاریخ دریافت: 18 آذر 1402، تاریخ بازنگری: 24 دی 1402، تاریخ پذیرش: 01 بهمن 1402 | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: فرهنگ دیجیتال در حال تبدیل شدن به موضوع اصلی صنایع در عصر دیجیتال است. به زعم صاحبنظران این حوزه، فرهنگ دیجیتال پیش از آنکه چالشی فناورانه برای سازمانها باشد، چالشی انسانی است. رشد و توسعه هر سازمانی مرهون حرفهای کردن مدیران در راستای تحول برای نیل به اهداف سازمان است. هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی توسعه حرفهای مدیران آموزش در سازمانهای صنعتی با تاکید بر فرهنگ دیجیتال است. روششناسی: روش پژوهش حاضر، نظریه برخاسته از داده با رویکرد اشتراوس و کوربین (1998) است. روش نمونهگیری، هدفمند و با معیار اشباع نظری دادهها بوده است. بدین منظور مصاحبههایی نیمهساختارمند با 14 نفر از مدیران آموزش در سازمانهای صنعتی کشور انجام شد. طول مدت زمان هر مصاحبه 100-30 دقیقه بود و مصاحبه تا اشباع نظری دادهها ادامه یافت. برای مشخص کردن روایی و پایایی دادهها از بازبینی مشارکت کنندگان و مرور خبرگان غیر شرکتکننده در پژوهش استفاده شد. یافتهها: یافتههای حاصل از تحلیل دادهها در طی سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی حاکی از 56 مقوله کلی است که در این مقاله در چارچوب مدل پارادایمی شامل: عوامل علّی، پدیده محوری، زمینهای، مداخلهای، راهبردها و پیامدها تحلیل شده است. نتایج: توسعه حرفهای مدیران آموزش در سازمانهای صنعتی مبتنی بر فرهنگ دیجیتال، رویکردی است که در آن باید جمیع عوامل علّی، زمینهای، مداخلهای، راهبردها و پیامدها مورد توجه جدی قرار گیرد و یک عامل را نمیتوان نادیده گرفت. بنابراین به صنایع پیشنهاد میشود که بر اساس الگوی توسعه حرفهای، فرهنگ دیجیتال را کانون توجه خود قرار دهند. | ||
کلیدواژهها | ||
توسعه حرفهای؛ فرهنگ دیجیتال؛ مدیران آموزش؛ سازمانهای صنعتی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Provide a Model for the Professional Development of Education Managers In industrial organizations with Emphasis on Digital culture | ||
نویسندگان [English] | ||
Shahnaz Mohagheghian1؛ Mohammad Ali Nadi2؛ fariba karimi3 | ||
1Islamic Azad University, Isfahan (Khorasgan), Isfahan, Iran | ||
2Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University. Isfahan. Iran. | ||
3Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University. Isfahan. Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Introduction and purpose: Digital culture is becoming the main topic of industries in the digital age. According to experts in this field, digital culture is a human challenge before it is a technological challenge for organizations. The growth and development of any organization depends on the professionalization of managers in line with the transformation to achieve the goals of the organization. The main objective of the current study is to provide a Model for the Professional Development of Education Managers In industrial organizations with Emphasis on Digital culture. Methodology: The method of the current research is the theory based on data with Strauss and Corbin's approach (1998). The sampling method was purposeful and with theoretical data saturation criteria. For this purpose, semi-structured interviews were conducted with 14 education managers in the country's industries. The duration of each interview was 30-100 minutes and the interview continued until theoretical data saturation. To determine the validity and reliability of the data, the review of participants and the review of non-participating experts were used. Finding: Finding of the data analysis based on three stages of open coding, axial coding, and selective coding indicated 56 general issues, analyzed in this study based on a paradigm model which includes causal factors, phenomenological factors, contextual factors, intervention factors, strategies and outcomes. Results: The professional development of education managers in the field of digital culture-based industry is an approach in which all causal, contextual, interventional factors, strategies and consequences should be given serious attention and one factor cannot be ignored. Therefore, industries are suggested to focus on digital culture based on the model of professional development. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Professional Development, Digital Culture, Education Managers, industrial organizations | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 104 |