تعداد نشریات | 12 |
تعداد شمارهها | 567 |
تعداد مقالات | 5,878 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,659,436 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,597,215 |
نقش عدالت سازمانی و ویژگیهای روانشناختی مثبت در آمادگی کارکنان برای تغییر در مدارس متوسطه | ||
دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 30 مرداد 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/jedu.2024.32863.6614 | ||
نویسندگان | ||
سمیرا بهبودی1؛ رضا عبدالله زاده2؛ علی زینالی* 3 | ||
1گروه روان شناسی، واحد خوی، دانشگاه آزاد اسلامی، خوی، ایران. | ||
2گروه مدیریت، واحد خوی، دانشگاه آزاد اسلامی، خوی، ایران. | ||
3گروه روانشناسی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران | ||
تاریخ دریافت: 28 آذر 1402، تاریخ بازنگری: 18 اردیبهشت 1403، تاریخ پذیرش: 13 خرداد 1403 | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: هدف از پژوهش حاضر تعیین نقش عدالت سازمانی و ویژگیهای روانشناختی مثبت در آمادگی کارکنان برای تغییر در مدارس متوسطه انجام شد. روش شناسی پژوهش: این پژوهش از نوع تحقیقات های توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان مدارس متوسطه شهر ماکو در سال تحصیلی 1402-1401 به تعداد 3000 نفر بود. نمونه آماری شامل 341 نفر بود که به روش نمونه گیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه ویژگی های روانشناسی مثبت (PPI)، مقیاس عدالت سازمانی (OJS) و پرسشنامه آمادگی برای تغییر(ATC) جمع آوری شدند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه در برنامه SPSS نسخه 26 انجام شد. یافتهها: یافتههای تحقیق نشان داد که بین عدالت سازمانی و ویژگیهای روانشناختی مثبت با آمادگی کارکنان برای تغییر و ابعاد آن شامل آمادگی عاطفی، شناختی و رفتاری ارتباط مثبت و معنیداری در سطح 01/0 وجود دارد. همچنین عدالت سازمانی و ویژگیهای روانشناختی مثبت قادر به پیش بینی مثبت و معنی دار آمادگی کارکنان برای تغییر بودند (05/0p<). بحث و نتیجهگیری: از یافته های فوق می توان نتیجه گرفت که عدالت سازمانی و ویژگیهای روانشناختی مثبت نقش مهم و تعیین کننده ای در آمادگی کارکنان برای تغییر دارند، بنابراین نیاز است برای پیشبرد سیاست های سازمانی در مدارس و تسهیل آمادگی کارکنان برای تغییر در برنامه ریزی های کلان آموزشی مورد توجه قرار گیرند. | ||
کلیدواژهها | ||
عدالت سازمانی، ویژگیهای روانشناختی مثبت، &rlm؛ آمادگی کارکنان برای تغییر.&rlm | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The role of organizational justice and positive psychological characteristics in employees' readiness for change in secondary schools | ||
نویسندگان [English] | ||
Samira Behbodhi1؛ Reza Abdullahzadeh2؛ Ali Zeinali3 | ||
1Department of Psychology, Khoy Branch, Islamic Azad University, Khoy, Iran.‎ | ||
2Department of Management, Khoy Branch, Islamic Azad University, Khoy, Iran.‎ | ||
3Department of Psychology, Urmia Branch, Islamic Azad University, Urmia, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Introduction: The purpose of this research was to determine the role of organizational justice and positive psychological characteristics in the preparation of employees for change in secondary schools. research methodology: This research was a descriptive-correlation type of research. The statistical population of the research included all the employees of secondary schools in the city of Mako in the academic year of 2022-2023.The statistical sample included 341 people who were selected by random cluster sampling. Data were collected using positive psychotherapy inventory (PPI), Organizational Justice Scale (OJS) and Attitude to organizational change (ATC). Data analysis was done using Pearson correlation and multiple regression analysis in SPSS version 26. Findings: The research findings showed that there is a positive and significant relationship between organizational justice and positive psychological characteristics with employees' readiness for change and its dimensions including emotional, cognitive and behavioral readiness at the level of 0.01. Also, organizational justice and positive psychological characteristics were able to positively and significantly predict employees' readiness for change (p<0.05). Conclusion: From the above findings, it can be concluded that organizational justice and positive psychological characteristics play an important and decisive role in employees' readiness for change, therefore, it is necessary to advance organizational policies in schools and facilitate employees' readiness for change. Changes in educational macro-planning should be taken into consideration. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Organizational justice, positive &lrm, psychological characteristics, &lrm, employees', Attitude to &lrm, organizational change.&lrm | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 50 |