تعداد نشریات | 12 |
تعداد شمارهها | 567 |
تعداد مقالات | 5,878 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,659,419 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,597,207 |
بررسی اثربخشی راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر مهارت حل مساله ریاضی دانش آموزان | ||
دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 30 مرداد 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/jedu.2024.32974.6630 | ||
نویسندگان | ||
زهرا جعفری بهبهانی* 1؛ محسن زارعی2 | ||
1گروه ریاضی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران | ||
2دانش آموخته کارشناسی ارشد آموزش ریاضی، گروه ریاضی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران | ||
تاریخ دریافت: 01 بهمن 1402، تاریخ بازنگری: 05 اسفند 1403، تاریخ پذیرش: 26 اردیبهشت 1402 | ||
چکیده | ||
اساس نظریه یادگیری خودتنظیمی، سازماندهی رفتارهای یادگیری فرد بر حسب باورهای انگیزشی و فراشناختی توسط خود او است. هدف این پژوهش بررسی اثربخشی دو بعد انگیزش و فراشناخت یادگیری خودتنظیمی بر مهارت حل مسئله ریاضی دانش آموزان بود. جامعه آماری، دانشآموزان پسر دوره متوسطه اول شهرستان دشتستان در سال تحصیلی 1402-1401 بودند که از این تعداد 100 نفر بعنوان نمونه به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای مرحله ای انتخاب شدند. داده های پژوهش با استفاده از پرسشنامه راهبردهای خودتنظیمی یادگیری پنتریچ و دی گروت و با بررسی پاسخ های کتبی دانش آموزان به یک آزمون با توجه به محتوای تدریس معلم و اهداف کتاب ریاضی تمامی پایه های این دوره جمع آوری شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش تحلیل رگرسیون چندگانه مدل ورودی (اینتر) و آزمون همبستگی پیرسون انجام گرفت. از میان چندین متغیر بعد انگیزشی یادگیری خودتنظیمی، فقط باورهای انگیزشی و اضطراب امتحان و از متغیرهای بعد فراشناختی، نگرش به ریاضی، ادراک شایستگی و توجه و پشتکار تأثیر بسزایی در توانایی حل مساله ریاضی دارد. یافته های ما بر لزوم مداخلاتی در زمینه تقویت این متغیرهای موثر یادگیری خودتنظیمی در دانش آموزان تاکید دارد. ضرورت مداخلات در زمینه تقویت و کنترل متغیرهای مؤثر یادگیری خودتنظیمی در دانش آموزان برای تبدیل آنها به یادگیرندگان راهبردی و خودتنظیمی و حل کننده های مساله ریاضی حرفه ای احساس می شود. در این راستا باید توسعه و به کارگیری راهبردهای دانش آموز محور در فرآیند یادگیری و یاددهی مورد توجه قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
یادگیری خودتنظیمی؛ راهبردهای خودتنظیمی؛ بعد انگیزشی؛ بعد فراشناختی؛ حل مساله ریاضی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the effectiveness of self-regulated learning strategies on students' math problem solving skills | ||
نویسندگان [English] | ||
Zahra JafariBehbahani1؛ Mohsen Zarei2 | ||
1Department of Mathematics, Marvdasht Branch, Islamic Azad University, Marvdasht, iran | ||
2M.Sc. in Mathematics Education, Department of Mathematics, Marvdasht Branch, Islamic Azad University, Marvdasht, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The basis of the theory of self-regulated learning is the organization of a person's learning behaviors in terms of motivational and metacognitive beliefs by himself. The purpose of this study was to investigate the effectiveness of two dimensions of motivation and metacognitive of self-regulated learning on students' math problem solving skills. The statistical population was male students of the first secondary school in Dashtestan city in the academic year of 1402-1401 and the statistical sample included 100 of these students who were selected through random stepwise cluster sampling.The research data was collected by the Pentrich and DeGroot self-regulation strategies for learning questionnaire and by examining the written answers of the students to a test according to the content of the teacher's teaching and the objectives of the mathematics book of all grades of this course. Data analysis was done by multiple regression analysis of entry model (inter) and Pearson correlation test. Among several components of the motivational dimension of self-regulated learning, only motivational beliefs and exam anxiety, and among the components of the meta-cognitive dimension, attitude towards math, motivation, attention, and perseverance have a significant effect on the ability to solve mathematical problems of the students under study. Our findings emphasize the need for interventions in the field of strengthening these effective variables of self-regulated learning in students. It seems that to improve the response of lipid profile to one session aerobic exercise, 15 days’ cinnamon supplementation can be used. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Self-regulation learning, Self-regulation strategies, Motivational dimension, Meta-cognitive dimension, Mathematical problem solving | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 16 |