تعداد نشریات | 12 |
تعداد شمارهها | 567 |
تعداد مقالات | 5,878 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,659,414 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,597,207 |
طراحی الگوی شایستگی حرفه ای معلمان آموزش زبان عربی | ||
دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 30 مرداد 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/jedu.2024.33630.6757 | ||
نویسندگان | ||
خلود هاشم1؛ حمید سینا* 2؛ هادی عبدالله3؛ زهره سعادتمند4 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد اصفهان(خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران. | ||
2استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد فسا، دانشگاه آزاد اسلامی، فسا ، ایران. | ||
3استادیار گروه معارف، دانشگاه القادسیه،عراق. | ||
4دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد اصفهان(خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران | ||
تاریخ دریافت: 16 تیر 1403، تاریخ بازنگری: 14 مرداد 1403، تاریخ پذیرش: 30 مرداد 1403 | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: ارتقاء کیفیت آموزش و پرورش نیازمند وجود معلمان با صلاحیت و باانگیزه است. معلمان، به عنوان مهمترین عوامل نظام آموزشی، نقش بسیار حیاتی در فرایند یادگیری دانشآموزان دارند. بنابراین، تقویت و بهبود معلمان و ارتقای کارکردهای آنها باید در اولویتهای سیاستگذاری آموزشی قرار گیرد. هدف اصلی از انجام این پژوهش، طراحی مدل شایستگی های حرفه ای معلمان عربی و اعتباریابی آن بود. روش شناسی پژوهش: پژوهش حاضر از نظر هدف در زمره تحقیقات کاربردی است و از نظر روش کیفی از نوع تحلیل مضمون بوده است که از قالب تحلیل مضمون آتراید استرلینگ(2001) استفاده شد .مشارکت کنندگان در بخش کیفی معلمان عربی و اساتید دانشگاه بغداد بود که با روش نمونه گیری هدفمند و بر اساس تکنیک اشباع نظری تعداد نمونه مورد نیاز انتخاب شد. ملاک انتخاب افراد نمونه داشتن مدرک کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی در حوزه علوم تربیتی، داشتن تجربه کافی تدریس آموزش زبان بوده است. ابزار جمع آوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختاریافته بوده است. شیوه تحلیل داده ها نیز شامل استخراج مضامین پایه، سازمان دهنده و فراگیر بوده است. یافتهها: تحلیل کیفی یافته ها با روش تحلیل مضمون منتهی به چهار مضمون فراگیر: خداباوری، علم باوری، خودباوری و مردم باوری شد. علاوه بر این دوازده مضمون سازمان دهنده نیز استخراج گردید. نتیجه گیری: الگوی صلاحیت های حرفه ای معلمان آموزش زبان عربی یک الگوی چهارساحتی با تمرکز بر خدا، خود، مردم و علم می باشد که اگر معلمان در این چهار مضمون فراگیر بتوانند صلاحیت های لازم را کسب کنند می توانند عملکرد حرفه ای قابل قبولی در آموزش زبان عربی داشته باشند. | ||
کلیدواژهها | ||
شایستگی حرفه ای؛ معلمان؛ آموزش زبان عربی | ||
موضوعات | ||
آموزش و پرورش | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Designing the Professional Competence Pattern of Arabic Language Teachers | ||
نویسندگان [English] | ||
kholood hashem1؛ Hamid Sina2؛ hadi abdollah3؛ Zohre Saadatmand4 | ||
1PhD candidate in Educational Administration, Isfahan Branch(Khorasgan), Islamic Azad University, Isfahan, Iran . | ||
2Assistant Professor, department of Educational Administration, Fasa Branch, Islamic Azad University, Fasa, Iran | ||
3Assistant Professor, department of Educational Administration, al-qadisiya Branch University,Araq | ||
4Associate Professor, Department of Educational Sciences, Isfahan Branch(Khorasgan), Islamic Azad University, Isfahan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Human capital is one of the most important assets of the organization, and the success of any organization is rooted in the concepts of intelligence, knowledge, especially in management. In the literature related to this topic, there are various definitions of competencies. Improving the quality of education requires qualified and motivated teachers. Teachers, as the most important factors of the educational system, play a very vital role in the learning process of students. Therefore, strengthening and improving teachers and improving their functions should be placed in the priorities of educational policy. The main purpose of this research was to design a professional competency model for Arabic teachers and validate it In terms of purpose, the current research is applied research, and in terms of qualitative method, it was thematic analysis, which used the theme analysis format of Atride Stirling (2001). The participants in the qualitative part were Arabic teachers and professors of Baghdad University which was selected by the purposeful sampling method and based on the theoretical saturation technique of the required number of samples. The criterion for selecting the sample people was to have a master's degree and a specialized doctorate in the field of educational sciences, and to have sufficient experience in teaching language education. The data collection tool was a semi-structured interview. The method of data analysis also includes the extraction of basic, organizing and inclusive themes. Qualitative analysis of the findings using the theme analysis method led to four overarching themes:belief in God, belief in science, belief in self and belief in people. In addition, twelve organizing themes were also extracted The findings of the theme analysis process based on Etride and Sterling model lead to four overarching themes namely belief in God, belief in people, belief in science and self-belief, twelve organizing themes including faith and morality, having a lesson plan, technology orientation, specialized Arabic literacy, Guidance, compassion, humility, good conduct, self-confidence and self-knowledge. Therefore, this theme of the organizer is considered as the professional qualifications of Arabic teachers. The findings of this research are largely consistent with the research results of Sharma (2017), Mouszadeh | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Professional Competence, Arabic Language, Teachers | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 72 |