تعداد نشریات | 12 |
تعداد شمارهها | 567 |
تعداد مقالات | 5,878 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,659,395 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,597,198 |
ارزیابی تاثیرات ساخت ایستگاه مترو بر ارزش فضایی بافت همجوار؛ مقایسهای میان ایستگاههای ساخته شده و در حال ساخت تبریز | ||
فصلنامه علمی و پژوهشی پژوهش و برنامه ریزی شهری | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 30 مرداد 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/jupm.2024.31727.4325 | ||
نویسندگان | ||
جواد ایمانی شاملو* 1؛ محمدرضا عزتی مهر2؛ یوسف خیامی2؛ سحر ساعدی2 | ||
1استادیار برنامه ریزی شهری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز. | ||
2دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران | ||
تاریخ دریافت: 08 فروردین 1402، تاریخ بازنگری: 12 دی 1402، تاریخ پذیرش: 20 دی 1402 | ||
چکیده | ||
از گذشته تا به امروز حمل و نقل یکی از نیازهای اساسی بشر به حساب میآید. با افزایش جمعیت در شهرها نیاز به حملونقل عمومی نیز بیش از پیش افزایش پیدا کردهاست. ساخت سیستم مترو به عنوان یکی از مدهای حمل و نقل ریلی، علاوه بر تامین نیازهای حملونقل شهروندان، حوزه پیرامونشان را نیز تحت تاثیر قرار میدهند و باعث ایجاد تغییرات در حوزهی کاربری اراضی، شکلگیری فعالیتها و قیمت اراضی میشوند. در این پژوهش به بررسی تاثیرات احداث و ساخت ایستگاههای مترو برارزش املاک مسکونی پرداخته میشود. در این راستا با مقایسه بین ایستگاههای ساخته شده و در حال ساخت میزان تاثیرگذاری هر یک از ایستگاههای خط 1 مترو تبریز بر روی قیمت اراضی مسکونی مورد سنجش قرار میگیرد. برای این منظور محدوده مداخله و کنترل به شعاع 400 متر و 800 متر در اطراف هر ایستگاه مشخص شده و اطلاعات معاملات زمینهای مسکونی در طی سالهای مختلف در آن محدودهها جمع آوری شد. سپس برای تحلیل اطلاعات بدست آمده از تکنیکهای مداخله و کنترل و Difference in Difference (DID) بهره گرفته شدهاست. با توجه نتایج تحلیلهای صورت گرفته در پژوهش حاضر، میتوان اذعان داشت که بصورت کلی روند تغییرات قیمت اراضی در حوزه پیرامون ایستگاهها در طی سالهای مختلف افزایشی بوده اما شدت اثر گذاری هریک از ایستگاهها بر اساس ویژگیهای مختلف، متفاوت میباشد. بطوری شدت تاثیرات اقتصادی ایستگاههای مترو بر محدوده پیرامون ایستگاههای احداث شده برابر 0.1، 0.9، 049 و 0.56 بوده و مثبت ارزیابی شدهاست. ولی در محدوده ایستگاههای در حال ساخت به ترتیب 0.1 و 0.32 بوده و منفی ارزیابی شدهاست. | ||
کلیدواژهها | ||
ارزیابی اثرات؛ مترو؛ بافت همجوار؛ تبریز | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Evaluating the effects of the metro station construction on the spatial value of the surrounding area; A comparison between built and under-construction stations in Tabriz | ||
نویسندگان [English] | ||
Javad Imani Shamloo1؛ Mohammad Reza Ezzatimehr2؛ yosef khayami2؛ Sahar saaedi2 | ||
1Assistant Professor of Urban Planning, Faculty of Architecture and Urban Planning, Tabriz Islamic Art University. | ||
2Faculty of Architecture and Urban Planning, Tabriz University of Islamic Arts, Tabriz, Iran | ||
چکیده [English] | ||
From the past until today, transportation has been one of the basic needs of mankind. With the increase in population in cities, the need for public transportation has also increased. The construction of the metro system as one of the modes of rail transportation, in addition to meeting the transportation needs of the citizens, also affects the surrounding area and causes changes in the area of land use, the formation of activities and the price of land. In this research, the effects of the construction of metro stations on the value of residential properties are investigated. In this regard, by comparing the stations built and under construction, the impact of each of the stations of Tabriz Metro Line 1 on the price of residential land is measured. For this purpose, intervention and control areas with a radius of 400 meters and 800 meters were determined around each station, and information on residential land transactions during different years was collected in those areas. Then, intervention and control techniques and Difference in Difference (DID) were used to analyze the obtained information. According to the results of the analysis carried out in the present research, it can be acknowledged that in general, the trend of land price changes in the area around the stations has been increasing during different years, but the intensity of the impact of each station is different based on different characteristics. In a way, the intensity of the economic effects of metro stations on the area around the built stations is equal to 0.1, 0.9, 049 and 0.56 and has been evaluated positively. But in the range of stations under construction, it is 0.1 and 0.32, respectively, and is evaluated as negative. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Evaluation of the effects, metro, neighboring fabric, Tabriz | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 60 |