تعداد نشریات | 12 |
تعداد شمارهها | 567 |
تعداد مقالات | 5,878 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,659,436 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,597,215 |
مدل ساختاری فراموشی سازمانی و سبک های رهبری با میانجیگری مدیریت دانش در دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان | ||
دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 شهریور 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/jedu.2024.25958.5177 | ||
نویسندگان | ||
ناهید اورک* 1؛ محمدنقی ایمانی2؛ فتاح ناظم3 | ||
1مدیرت آموزشی ،مسجد سلیمان،دانشگاه ازاد اسلامی ،مسجد سلیمان ،ایران | ||
2عضو هیات علمی | ||
3گروه علوم تربیتی،واحد رودهن،دانشگاه آزاد اسلامی،رودهن،ایران | ||
تاریخ دریافت: 10 آبان 1399، تاریخ بازنگری: 06 مرداد 1403، تاریخ پذیرش: 01 اسفند 1402 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر ارائه مدلی جهت شناسایی عوامل مؤثر بر فراموشی سازمانی در دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان صورت گرفته است. روش انجام پژوهش بر پایه مفروضه های همبستگی است. جامعه آماری بخش کیفی پژوهش شامل خبرگان دانشگاهی و مدیران ارشد بود که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و اصل اشباع بیست و پنج نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شد. گروه دوم از جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان در سال تحصیلی 1395-1396 بود، که از جامعه مذکور به حجم 4210 نفر، با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 351 نفر به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها، از پرسشنامه فراموشی سازمانی هولان و فیلیپس (2004)، سبک رهبری چندعاملی باس و اولیو (1997)، مدیریت دانش نوناکا و تاکوچی (1995)، عملکرد سازمانی اچیو هرسی و گلد اسمیت (2003) و یادگیری سازمانی نیفه (2001) استفاده شده است. برای تحلیل دادهها از مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج نشان داد که سبکهای رهبری و متغیر مکنون یادگیری سازمانی هم به صورت مستقیم و هم با میانجیگری متغیرهای عملکرد سازمانی و مدیریت دانش، فراموشی سازمانی را پیشبینی میکند، سبکهای رهبری به صورت معنادار فراموشی سازمانی را پیشبینی میکند، یادگیری سازمانی به صورت معنادار فراموشی سازمانی را پیشبینی میکند، عملکرد سازمانی به صورت معنادار فراموشی سازمانی را پیشبینی میکند، مدیریت دانش به صورت معنادار فراموشی سازمانی را پیشبینی میکند، سبکهای رهبری به صورت غیر مستقیم با فراموشی سازمانی رابطه دارد و یادگیری سازمانی به صورت غیرمستقیم با فراموشی سازمانی رابطه دارد. واژه های کلیدی: فراموشی سازمانی، سبک رهبری، مدیریت دانش، یادگیری سازمانی، عملکرد سازمانی | ||
کلیدواژهها | ||
فراموشی سازمانی؛ سبک رهبری؛ مدیریت دانش؛ یادگیری سازمانی؛ عملکرد سازمانی | ||
موضوعات | ||
مدیریت آموزشی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Identifying Factors Effecting Organizational Forgetting Of azad university og khozestan in order to Provide an approach moel | ||
نویسندگان [English] | ||
nahid owrak1؛ mohammadnaghi imani2؛ Fattah Nazem3 | ||
1Azad University MasjedSoleyman Branch: MasjedSoleyman, Tehran, IR, IR | ||
2FACULTUY | ||
3Department of Education, Roudehen Branch, Islamic Azad University, Roudehen, Iran | ||
چکیده [English] | ||
In this study, the most important goal of the research was to show the structural relationship between organizational forgetting and leadership styles based on the mediating role of knowledge management in Islāmic Azad University, Khuzestan province. This research is descriptive-correlational, and the statistical population includes faculty members of the Islāmic Azad University of Khuzestan Province in 2016-2017. From this community with 4210 subjects, using Krejcie and Morgan table, 351 subjects selected by cluster random sampling. For data collection, the Holan and Phillips Organizational Forgetting Questionnaire (2004), Bose and Olivier Multivariate Leadership Style (1997) and Knowledge Management (NONAKA and TOKUCI) (1995) were used. Structural equation modeling is used for data analysis. The results showed that KM has a positive mediating role in the relationship between transformational leadership style and organizational forgetting, and has a negative mediating role in the relationship between non-intervention leadership style and organizational forgetting. Keywords: organizational forgetting, leadership styles, knowledge management. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
organizational forgetting, leadership styles, knowledge management | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 45 |