تعداد نشریات | 12 |
تعداد شمارهها | 567 |
تعداد مقالات | 5,878 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,659,611 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,597,266 |
ارایه مدل علی روابط فرهنگ مدرسه بر کیفیت تدریس با بر نقش واسطه ای تمایل به تغییر و تفکر سیستمی | ||
دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 22 شهریور 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/jedu.2024.33604.6753 | ||
نویسنده | ||
فرزاد محمدجانی* | ||
استادیار-گروه علوم تربیتی - دانشگاه پیام نور | ||
تاریخ دریافت: 09 تیر 1403، تاریخ بازنگری: 20 شهریور 1403، تاریخ پذیرش: 22 شهریور 1403 | ||
چکیده | ||
چکیده مقدمه وهدف: این پژوهش ارائه مدل علی روابط فرهنگ مدرسه بر کیفیت تدریس با تاکید بر نقش واسطه ای تمایل به تغییر و تفکر سیستمی معلمان ابتدایی می باشد. روش شناسی پژوهش: روش این پژوهش همبستگی و جامعه آماری شامل معلمان ابتدایی شهر داراب (210 نفر، 28 نفر مرد و 182 نفر زن) می باشد ،برای تعیین حجم نمونه، از جدول مورگان تعداد 132 نفر انتخاب و همچنین از روش نمونه گیری طبقه ای نسبی استفاده شد. به منظور جمع آوری داده ها از پرسشنامه های فرهنگ مدرسه گافی و جونز(1996)، تمایل به تغییر آلبرخت (2003)، تفکر سیستمی نیف (2001)، کیفیت تدریس سراج (2002)، استفاده شد. داده ها با روش تحلیل مسیر به وسیله نرم افزار لیزرل تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: یافته ها نشان داد، بیشترین اثر مستقیم مربوط به اثر مستقیم تمایل به تغییر بر تفکر سیستمی(۲۹/۰) و کمترین اثر مستقیم مربوط به فرهنگ مدرسه بر تفکر سیستمی(۱۶/۰) است لازم به ذکر است که بیشترین اثر غیرمستقیم مربوط به اثر مستقیم تمایل به تغییر بر تفکر سیستمی(۰۷/۰) و کمترین اثر غیرمستقیم مربوط به فرهنگ مدرسه بر تفکر سیستمی(۰۶/۰) و کیفیت تدریس(۰۶/۰) می باشد. بحث و نتیجهگیری: نتایج بیانگر تاثیرگذاری فرهنگ مدرسه بر تمایل به تغییر است ،تمایل به تغییر، توانایی سرعت بخشیدن به توانایی های ذهنی و متمرکز نمودن این توانایی ها در راستای دستیابی به ماموریت های سازمان مفهوم پردازی می شود. همچنین با توجه به یافته های پژوهش، نقش فرهنگ بر تفکر سیستمی در بین معلمان تاثیرگذار است. | ||
کلیدواژهها | ||
فرهنگ مدرسه؛ کیفیت تدریس؛ تمایل به تغییر؛ تفکر سیستمی | ||
موضوعات | ||
آموزش و پرورش | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Presenting the causal model of school culture relationships on teaching quality with the mediating role of willingness to change and systemic thinking | ||
نویسندگان [English] | ||
farzad mohammadjani | ||
Assistant professor, Department of Educational Sciences and Psychology, PayamenoorUniversity, pobox 19395 -3697Tehran, IR of Iran | ||
چکیده [English] | ||
Abstract Introduction: The purpose of this research is to provide a causal model of the relationship between school culture and teaching quality, emphasizing the mediating role of willingness to change and systemic thinking of elementary teachers research methodology: . The method of this research is correlation and the statistical population includes elementary school teachers of Darab city (210 people, 28 men and 182 women). To determine the sample size, 132 people were selected from Morgan's table and also the relative stratified sampling method was used. In order to collect data, Gaffey and Jones (1996) school culture questionnaires, Albrecht's desire to change (2003), Neef's systemic thinking (2001), and Siraj's teaching quality (2002) were used. The data were analyzed by path analysis method by Lisrel software. Findings: The findings showed that the greatest direct effect is related to the direct effect of the willingness to change on systemic thinking (0.29) and the least direct effect is related to school culture on systemic thinking (0.16). It should be noted that the greatest indirect effect is related toThe direct effect of willingness to change on systemic thinking (0.07) and the least indirect effect related to school culture on systemic thinking (0.06) and teaching quality (0.06). Conclusion: The results show the impact of school culture on the desire to change, the desire to change, the ability to speed up mental abilities and focus these abilities in order to achieve the organization's missions are conceptualized. Also, according to the findings of the research, the role of culture has an impact on systemic thinking among teachers. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
school culture, teaching quality, willingness to change, systemic thinking | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 119 |