تعداد نشریات | 12 |
تعداد شمارهها | 567 |
تعداد مقالات | 5,878 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,659,619 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,597,275 |
اعتبارسنجی الگوی رهبری توزیعی مبتنی بر تعالی سازمانی در مدیران مدارس ابتدایی | ||
دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 29 شهریور 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/jedu.2024.33434.6718 | ||
نویسندگان | ||
مریم اسماعیلی* 1؛ علیرضا محمدی نژادگنجی2؛ مژگان عبدالهی3؛ پریسا ایران نژاد4؛ رمضان جهانیان5 | ||
1وزارت آموزش و پرورش | ||
2عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی کرج | ||
3عضو هیات علمی دانشگاه آزاد کرج | ||
4عضو هیات علمی و مدیر گروه آموزش ابتدایی دانشکده روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج | ||
5دانشیار، گروه علوم تربیتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران | ||
تاریخ دریافت: 09 خرداد 1403، تاریخ بازنگری: 26 شهریور 1403، تاریخ پذیرش: 29 شهریور 1403 | ||
چکیده | ||
هدف: هدف پژوهش حاضر اعتبارسنجی مدل رهبری توزیعی مبتنی بر تعالی سازمانی در مدیران مدارس ابتدایی بود. روش شناسی پژوهش: روش پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران مدارس ابتدایی آموزش و پرورش شهرستانهای شهریار، ملارد و شهرقدس به ترتیب به تعداد 338، 149 و 100 نفر بودند و نمونه آماری نیز بر اساس فرمول کوکران 232 نفر بدست آمد که به روش تصادفی از سه شهرستان مذکور انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه ای محقق ساخته دارای 6 مولفه و 68 سوال بود که پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ برای مولفهها به ترتیب پیامدها 75/0، علی 81/0، مداخلهگر 78/0، بسترها 74/0، راهبردها 72/0 و محوری 71/0 بدست آمد. همچنین تجزیه و تحلیل فرضیات با استفاده از روش معادلات ساختاری و نرم افزار Amos انجام شد.یافتهها: نتایج نشان داد که مقوله علی، شرایط مداخله گر و بسترها تاثیر مثبت و معناداری بر مقوله محوری داشته اند که تاثیر بسترها و سپس شرایط مداخله گر بیشتر بوده است. همچنین تاثیر مقوله محوری بر راهبردها و تاثیر راهبردها بر پیامدها مثبت و معنادار بوده است.بحث و نتیجهگیری: مدیران مدارس ابتدایی باید از راهکارهای رهبری توزیعی جهت واگذاری هرچه بیشتر قدرت، اختیار و مسئولیت بین آموزگاران استفاده کنند تا ضمن بهبود توانمندی های روانشناختی و ساختاری آنها، شرایط مساعدی جهت همکاری و مشارکت هرچه بیشتر آموزگاران جهت رشد و ارتقا سطح مدارس در تمامی ابعاد و تعالی سازمانی مدارس فراهم شود. | ||
کلیدواژهها | ||
"؛ رهبری توزیعی"؛ تعالی سازمانی"؛ ؛"؛ مدیران مدارس ابتدایی"؛ ؛ | ||
موضوعات | ||
آموزش و پرورش | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Validation of the management model of development on organizational excellence in elementary school principals | ||
نویسندگان [English] | ||
maryam esmaili1؛ Mohammadi nejad ganji alireza2؛ MOJGAN ABDOLLAHI3؛ parisa irannezhad4؛ Ramezan Jahanian5 | ||
1Ministry of Education | ||
2assistant professor faculty of psychology Islamic Azad University of Rudehen | ||
3دانشکده روانشناسی واحد کرج | ||
4academic staff and chairwoman of department primary education of psychology faculty islamic azad university | ||
52Associate Professor, Department of Education, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Introduction: The purpose of the present study was to validate the distributed leadership model based on organizational excellence in elementary school principals. research methodology: The method of the present research was applied in terms of its purpose and descriptive in terms of its implementation method. The statistical population of the research included the principals of elementary schools of Shahyar, Mallard, and Shahreghods, respectively, in the number of 338, 149, and 100 people, and the statistical sample was based on the Cochran formula of 232 people, who were randomly selected from the three mentioned cities. became The data collection tool consisted of a researcher-made questionnaire with 6 components and 68 questions, the reliability of the questionnaire using Cronbach's alpha for the components was 0.75, causal 0.81, intervention 0.78, substrates 0.74. strategies were 0.72 and axial 0.71. Also, hypothesis analysis was done using structural equation method and Amos software. Findings: the causal category, the intervening conditions and the contexts had a positive and significant effect on the central category, and the effect of the contexts and then the intervening conditions was greater. Also, the impact of the central category on the strategies and the impact of the strategies on the results has been positive and significant. Conclusion: According to the results of this research, the principals of primary schools should use distributive leadership strategies to delegate as much power, authority and responsibility as possible to the teachers, in order to improve their psychological and structural capabilities, and create favorable conditions for the cooperation and participation of the teachers for growth and To improve the level of schools in all dimensions and provide organizational excellence of schools. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Distributive leadership, Organizational Excellence, Principals of primary schools | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 49 |