تعداد نشریات | 12 |
تعداد شمارهها | 567 |
تعداد مقالات | 5,878 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,659,420 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,597,207 |
مقایسه اثربخشی درمان گروهی شناختیرفتاری و درمان تلفیقی راهحلهای روایتی بر اضطراب اجتماعی دانشآموزان پسرمتوسطه اول | ||
فصلنامه علمی روش ها و مدل های روانشناختی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 04 آذر 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/jpmm.2024.33024.3916 | ||
نویسندگان | ||
داود قنبری اکبرآباد1؛ ابولقاسم عیسی مراد* 2؛ عبدالله شفیع آبادی3؛ نورعلی فرخی4 | ||
1دانشجوی دکتری، رشته مشاوره، گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران. | ||
2دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی ، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
3گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
4دکترای روانشناسی تربیتی، دانشیار گروه سنجش و اندازه گیری، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران ، ایران | ||
تاریخ دریافت: 03 اردیبهشت 1403، تاریخ بازنگری: 10 آبان 1403، تاریخ پذیرش: 04 آذر 1403 | ||
چکیده | ||
زمینه و هدف:پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی درمانگروهی شناختیرفتاری و راهحلهای روایتی بر اضطراب اجتماعی دانشآموزان پسردوره متوسطه اول انجام شده است. مواد و روش ها: پژوهش به لحاظ هدف از نوع کاربردی و به لحاظ اجراء نیمهآزمایشی با پیشآزمون-پسآزمون با گروهکنترل بود. از میان دانشآموزان 45 نفر انتخاب و در سه گروه 15 نفری قرار گرفتند. گروههای آزمایشی در 10 جلسه تحت درمان گروهی شناختیرفتاری و راهحلهایروایتی قرار گرفتندو گروه کنترل در طول این مدت آموزشی ندید. ابزارسنجش پژوهش پرسشنامه اضطراباجتماعی لاجرسا (1999) بود. در پایان دادهها با استفاده از تحلیلوواریانسچندمتغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: علاوه بر معنادارشدن آزمون وواریانس نتایج مقایسههایجفتی نشانداد که تفاوت گروهشناختیرفتاری با کنترل در اضطراباجتماعیکل و تمامی مولفههای آن معناداربود. در مقایسه گروه راهحلهای روایتی با گروهکنترل نیز مشخص شد که راهحلهای روایتی نسبت به گروه کنترل تفاوت معناداری در اضطراب اجتماعیکل و مولفه اجتناباجتماعی و اندوهعمومی داشت و در دو مولفه دیگر دو گروه تفاوتی نداشتند. در مقایسه دو گروهشناختیرفتاری و راهحلهای روایتی نیز مشخص شد گروه شناختیرفتاری در اضطراباجتماعیکل و مولفه ترساز ارزیابیمنفی تاثیر معنادار بیشتری از گروه راهحلهای روایتی داشته است و در دو مولفه دیگر تفاوتها معنادار نبود. نتیجهگیری : درمان شناختیرفتاری و راهحلهایروایتی میتوانند اضطراباجتماعی دانشآموزان پسر متوسطه اول را بهبود بخشند و در این میان درمان شناختیرفتاری تاثیر بیشتر و قویتری دارد، لذا میتوان از این درمان جهت بهبود دانشآموزان در معرض این اضطراب استفاده نموn. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Comparison the Effectiveness of Cognitive-Behavioral Group therapy and the Integrated Narrative Solutions therapy on the Social Anxiety of first grade High School male students | ||
نویسندگان [English] | ||
davood ghanbari1؛ Abul ghasem Isa Morad2؛ Abdollah Shafiabadi3؛ noorali farokhi4 | ||
1PhD student, Counseling Department, Faculty of Human Sciences, Islamic Azad University, Research Sciences Unit, Tehran, Iran. | ||
2Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran | ||
3Department of Counseling, Faculty of Humanities, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran | ||
4PhD in Educational Psychology, Associate Professor of Measurement and Evaluation Department, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background and purpose: The present study was conducted with the aim of comparing the effectiveness of cognitive-behavioral therapy and narrative solutions on the social anxiety of male students. Materials and methods: was applied in terms of purpose and semi-experimental with with control group. Among the male students of the first secondary school in Lahijan city, 45 people were selected and placed in three groups of 15 people after screening and checking the entry and exit criteria. The experimental groups underwent cognitive-behavioral group therapy and narrative solutions in 10 sessions, and the control group did not receive training during this period. The measuring instrument of the research was Lajersa's (1999) social anxiety questionnaire. Finally, the data were analyzed using multivariate variance analysis. findings: the results of the pairwise comparisons showed the cognitive behavioral group difference with the control was significant in total social anxiety and all its components. it was also found that the narrative solutions had a significant difference to the control in total social anxiety and social avoidance and general sadness, it was also found that the cognitive-behavioral group had a more significant effect on total social anxiety and the component of fear of negative evaluation than the narrative solutions, and the differences were not significant in the other two components. cognitive-behavioral therapy and narrative solutions can improve the social anxiety of male students, cognitive-behavioral therapy has a stronger effect, so this therapy can be used to improve students exposed to this anxiety. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 55 |