تعداد نشریات | 12 |
تعداد شمارهها | 567 |
تعداد مقالات | 5,878 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,659,419 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,597,207 |
ساخت و هنجاریابی پرسشنامه بی حوصلگی تحصیلی در دانشجویان پزشکی و پیرا پزشکی | ||
دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 03 دی 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/jedu.2024.33156.6664 | ||
نویسندگان | ||
سید مهدی سرکشیکیان1؛ انیس خوش لهجه صدق* 2؛ مرضیه یاری زنگنه3 | ||
1دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی، دانشگاه ازاد اسلامی واحد رودهن. رودهن. ایران | ||
2گروه روانشناسی بالینی و سلامت، دانشکده پزشکی، علوم پزشکی قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران | ||
3گروه علم اطلاعات و دانش شناسی. واحد مرودشت. دانشگاه آزاد اسلامی .مرودشت .ایران | ||
تاریخ دریافت: 14 اسفند 1402، تاریخ بازنگری: 05 اردیبهشت 1403، تاریخ پذیرش: 15 مرداد 1403 | ||
چکیده | ||
چکیده مقدمه و هدف: تحقیق حاضر با هدف ساخت و اعتباریابی پرسشنامه بی حوصلگی تحصیلی در دانشجویان پزشکی و پیرا پزشکی که یک ابزار مناسب، پایا و دقیق برای سنجش باشد، تدوین شده بود. روش شناسی پژوهش: روش پژوهش کاربردی، و از نوع آزمون سازی بود. جامعه آماری تحقیق را کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی قم که در سال تحصیلی1402-1401 مشغول به تحصیل بودند تشکیل دادند که تعداد آنها 2055 نفر بود. نمونه آماری شامل 452 نفر از دانشجویان که به روش نمونه گیری در دسترس وارد پژوهش شدند. پس از بررسی تئوری های مرتبط با بی حوصلگی تحصیلی پرسشنامه طراحی شد. نسخه طراحی شده در اختیار 20 تن از متخصصان حوزه تربیتی، آموزشی و روانشناختی قرار گرفت و پس از دریافت اصلاحات نسخه نهایی تهیه شد. داده ها به روش تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی و آلفای کرونباخ مورد تحلیل قرار گرفتند یافتهها: در تحلیل عاملی اکتشافی چهار مولفه ای که مقدار ویژه ی بزرگ تر از 1 داشتند 493/80 درصد از واریانس کل را برآورد کردند. همچنین نمودار اسکری از ساختار پرسشنامه حمایت کرد. در تحلیل عاملی تاییدی تمامی بارهای عاملی معنادار بود و شاخص های برازش در حد مطلوبی بودند. برای بدست آوردن روایی محتوا از پرسشنامه از نظرات 20 تن از متخصصین حوزه های تربیتی، آموزشی و روانشناختی استفاده شد که روایی آن تایید گردید. پایایی آزمون به روش ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید. نتایج حاصل مقدار آلفای کرونباخ 981/0 را برای نمره کلی پرسشنامه نشان داد . | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Development and validation of academic boredom questionnaire in medical and paramedical students | ||
نویسندگان [English] | ||
Seyyed Mehdi Sarkeshikiyan1؛ anis khoshlahjeh sedgh2؛ marzieh yari zanganeh,3 | ||
1PhD in Educational Psychology, Faculty of Psychology and Social Sciences, Islamic Azad University, Roudhen Branch, Roudhen. Iran | ||
2Departmen of health & Clinical Psychology, Faculty of Medicine, Qom Medical Sciences, Islamic Azad University, Qom, Iran | ||
3Department of Information Science and Epistemology. Marvdasht unit. Islamic Azad University, Marodasht, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Introduction: The current research was developed with the aim of developing and validating an academic boredom questionnaire in medical and paramedical students to be a suitable, reliable and accurate tool for measurement.. Research Methodology: The research method was applied, and test-based. The statistical population of the research was made up of all the students of the Islamic Azad University of Qom Medical Sciences Branch who were studying in the academic year of 2022-2023, and their number was 2055. The statistical sample includes 452 students who were included in the research through available sampling. After examining the theories related to academic boredom, a questionnaire was designed. The designed version was given to 20 experts in the fields of education, training and psychology, and after receiving the corrections, the final version was prepared. Data were analyzed by exploratory and confirmatory factor analysis and Cronbach's alpha . Findings: In the exploratory factor analysis, four components that had an eigenvalue greater than 1 accounted for 80.493% of the total variance. Also, the scree plot supported the structure of the questionnaire. In the confirmatory factor analysis, all the factor loadings were significant and there were also good fit indices. To obtain the content validity of the questionnaire, 20 experts in educational, educational and psychological fields were consulted and its validity was confirmed. The reliability of the test was also estimated by Cronbach's alpha coefficient formula which was 0.981 for the overall score of the questionnaire. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 43 |