تعداد نشریات | 12 |
تعداد شمارهها | 569 |
تعداد مقالات | 5,906 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,817,043 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,727,314 |
اعتباریابی الگوی عدالتطلبی مبتنی بردیدگاه امام علی(ع) با تاکید بر عدالت سازمانی | ||
دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی | ||
مقاله 14، دوره 15، شماره 4 - شماره پیاپی 68، مهر و آبان 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/jedu.2024.30530.6122 | ||
نویسندگان | ||
محبوب شریعتی* 1؛ مجید قدمی2؛ ابوطالب سعادتی2؛ صادق رضایی2 | ||
1آموزش وپرورش | ||
2هیات علمی | ||
تاریخ دریافت: 09 خرداد 1401، تاریخ بازنگری: 25 تیر 1401، تاریخ پذیرش: 25 تیر 1401 | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: شایستگی و جامع الشرایط بودن مدیران و کارگزاران در سعادت جامعه نقش اساسی دارند و موفقیت سازمان در رسیدن به اهداف و مأموریت های سازمانی منوط به مدیرانی کاردان و لایق می باشد هدف این پژوهش، ارائه الگوی عدالت مبتنی بر اندیشههای امام علی(ع) و با تاکید بر عدالت سازمانی برای مدیران مدارس متوسطه نظری شهر تهران و اعتبار بخشی الگو انجام می باشد. روش شناسی پژوهش: روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی، از نظررویکرد، آمیخته (کیفی -کمی) واز نوع اکتشافی است.روش گرداوری داده ها، در بخش کمی از نوع همبستگی ومدل سازی معادلات ساختاری و دربخش کیفی از روش تحلیل محتوای کیفی استفاده شده است. جامعه ی آماری در بخش کمی شامل1218نفراز مدیران آموزش و پرورش شهر تهران بودند که با استفاده از روش مورگان حجم نمونه با احتساب تعمیم پذیری بیشتربه تعداد380 نفر با روش نمونه گیری خوشه ای مرحله ای محاسبه گردید.در بخش کیفی پژوهش، جامعه پژوهش شامل خبرگان دانشگاهی ومتخصصان آموزش و پرورش بوده که به صورت هدفمند با ملاک اشباع نظری 15 نفرانتخاب ودر این تحقیق مشارکت نمودند. ابزار گرداوری داده ها در بخش کمی شامل پرسشنامه محقق ساخته بود که به منظور تعیین روایی آن از روش روایی صوری وپایایی آن نیز از روش آلفای کرونباخ استفاده گردید که ضریب پایایی75.درصدمحاسبه شد .ابزار گرد آوری در بخش کیفی از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد.همچنین در بخش کمی به منظور تجزیه وتحلیل داده ها از تحلیل عاملی اکتشافی تاییدی و در بخش کیفی از روش تحلیل مضمون و کدگذاری داده ها استفاده شده است. یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد که مولفه های شجاعت، توکل، تقدیر، ارزش ها ، وقت شناسی ، مشارکت و سلامت نفس مولفه های است که باید مدیران برای استقرار عدالت سازمانی رعایت کنند بحث و نتیجهگیری: میتوان نتیجه گرفت نهادینه شدن مسئولیت پذیری ، شجاعت ، وقت شناسی و روحیه معنوی، پایههای عدالت سازمانی است. | ||
کلیدواژهها | ||
عدالتطلبی؛ امام علی؛ عدالت سازمانی؛ الگو | ||
عنوان مقاله [English] | ||
desining and validating a justice-seeking model based on the view of Imam Ali with Emphasis on Organizational Justice | ||
نویسندگان [English] | ||
mahboub shariati1؛ majid ghdami2؛ abotaleb seadatee2؛ sadegh rezaee2 | ||
1education | ||
2faculity | ||
چکیده [English] | ||
Introduction: The purpose of this study is to present a model of justice based on the ideas of Imam Ali (AS) with emphasis on organizational justice for the principals of theoretical high schools in Tehran and validation of the model. research methodology: The research method in terms of research method is among the combined research (quantitative-qualitative) with an exploratory approach. Data collection in this research was done using documentary (library) method and interview and by selecting well-known scientific experts. The reliability and validity of this method is guaranteed. And to validate the model, the GOF index has been used for the measurement and structural model Findings: The results showed that the components of courage, trust, appreciation, values, punctuality, participation and self-health are the components that managers need to establish justice Conclusion: Organize responsibility and it can be concluded that the institutionalization of responsibility, courage, punctuality and spirituality are the foundations of organizational justice.. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Accountability, Imam Ali, Education, Organizational Justice | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 62 |