تعداد نشریات | 12 |
تعداد شمارهها | 567 |
تعداد مقالات | 5,878 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,659,436 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,597,215 |
طراحی الگوی تعاملات مدیران آموزشی و شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر آن | ||
دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 04 دی 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/jedu.2024.33306.6698 | ||
نویسندگان | ||
محمدحسین زارعی* 1؛ جاوید احمدی2 | ||
1استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
2دانش آموخته کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. آموزگار | ||
تاریخ دریافت: 01 اردیبهشت 1403، تاریخ بازنگری: 20 مرداد 1403، تاریخ پذیرش: 04 دی 1403 | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: هدف از پژوهش حاضر طراحی الگوی تعاملات در مدیران آموزشی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر آن میباشد. روش شناسی پژوهش: این پژوهش کاربردی از نوع آمیخته از دو رویکرد کیفی با روش گرنددتئوری و کمی با روش توصیفیتحلیلی بهره گرفته است. برای طراحی الگوی تعاملات در مدیران آموزشی با 19نفر از متخصصان موضوعی مصاحبهنیمه ساختار یافته صورت گرفت که نمونهگیری هدفمند بود. معیار انتخاب نمونه اشباع دادهها و اصالت دادهها توسط 5 نفر از متخصصان موضوعی تایید شد. در بخش کمی روش نمونهگیری در دسترس تعداد نمونه 100نفر از مدیران سازمانهای آموزش و پرورش استان فارس و معیار انتخاب جدول مورگان بود. ابزار اندازه-گیری پرسشنامهمحقق ساخته با 40سوال است که روایی محتوایی آن تایید و پایایی آن با آلفای کرونباخ(81/0)سنجیده شد. تجزیه و تحلیل دادهها در بخش کیفی به شیوه اشتراوس وکوربین و در بخش کمی با آزمون فریدمن و خیدو صورت پذیرفت. یافتهها: پس از تحلیل مصاحبهها 5کد انتخابی، 19کد محوری و98کد باز استخراج شد. با استفاده از نتایج حاصل از بخش کیفی پژوهش الگوی تعاملات در مدیران آموزشی طراحی شد. دربخش کمی عوامل مؤثر بر توسعه ی تعاملات مدیران آموزشی اولویت بندی شد که، وجود علاقه و انگیزه در مدیران مهمترین راهبرد، مدیران مدارس مؤثرترین افراد و عدم توجه به فرهنگ و ارزشهای جامعه و تعلل در فرهنگ سازی مهمترین مانع در توسعه تعاملات است. بحث و نتیجهگیری: نتایج بخش کیفی تمام عوامل موثر بر توسعه تعاملات مدیران آموزشی را به نمایش گذاشت و در نهایت منجر به تولید الگو در این زمینه شد. الگوی طراحی شده علاوه بر بازنمایی و برجسته کردن واقعیات موجود در تعاملات مدیران آموزشی، چشم انداز جامعی را از توسعه این تعاملات نیز ارائه داد. نتایج بخش کمی نشان داد مدیران مدارس بیشترین نقش را در تعاملات دارند، از همین رو باید برای توسعه مهارتهای ارتباطی، فرهنگی و اجتماعی خود تلاش کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
الگو؛ بهرهوری و کارآیی خدمات آموزشی؛ تعاملات مدیران آموزشی؛ توسعه خدمات آموزشی؛ مدیران آموزشی | ||
موضوعات | ||
مدیریت آموزشی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Designing the interaction model of educational managers and identifying and prioritizing factors affecting it | ||
نویسندگان [English] | ||
mohammad hosein zarei1؛ Javid Ahmadi2 | ||
1Assistant professor, Peyame Noor university, Tehran Iran | ||
2Master’s degree in Curriculum, Department of Educational Sciences, Peyam Noor University, Tehran, Iran. & Teacher | ||
چکیده [English] | ||
Introduction: The aim of the current research is to design a pattern of interactions among educational managers and to prioritize factors affecting it. research methodology: The research methodology of this mixed-type applied research has used two qualitative approaches with the ground- theory method and quantitative with descriptive analytical method A semi-structured interview was conducted with 19 subject experts in order to design a pattern of interactions among educational managers, which was a purposive sampling. The selection criteria of data saturation and data authenticity were confirmed by 5 subject experts In the quantitative part of the sampling method, the available sample number was100 people from the managers of education organizations in Fars province and the selection criteria was Morgan's table The measurement tool is a researcher-made questionnaire with40questions, whose content validity was confirmed and its reliability was measured with Cronbach's alpha of (0/81). Data analysis was done in the qualitative part by the method of Strauss and Corbin and in the quantitative part by the Friedman and chi -squer test. Findings: After the interviews, 5selective codes,19central codes and98open codes were extracted Using the results obtained from the qualitative part of the research, the model of interactions among educational managers was designed In the quantitative section, the effective factors on the development of educational managers' interactions were prioritized that the existence of interest and motivation in principals is the most important strategy of school principals and the most effective people, and lack of attention to the culture and values of the society and procrastination in creating culture is the most important obstacle in the development of interactions. Conclusion:The results of the qualitative part showed all the factors affecting the development of educational managers' interactions and finally led to the production of models in this field. the designed model also provided a comprehensive perspective of the development of these In addition to representing and highlighting the facts in the interactions of educational managers, interactions. The results of the quantitative part showed that school principals play the most important role in interactions, therefore they should strive to develop their cultural and social communication skills. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Model, productivity and efficiency of educational services, Interaction of educational managers, Development of educational services, Educational managers | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 41 |