تعداد نشریات | 12 |
تعداد شمارهها | 567 |
تعداد مقالات | 5,878 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,659,646 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,597,287 |
ارائهمدل کیفی بازیهای رایانه ای مدیریت مدرسه، مبتنی بر مسؤولیت اجتماعی | ||
دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 اسفند 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/jedu.2025.28951.5794 | ||
نویسندگان | ||
علیرضا فتاحی1؛ عبادالله احمدی* 2؛ نادر شهامت3؛ مسلم صالحی3 | ||
1دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران | ||
2استادیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران | ||
3استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران | ||
تاریخ دریافت: 21 شهریور 1400، تاریخ بازنگری: 11 دی 1400، تاریخ پذیرش: 01 اسفند 1403 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر طراحی و ارزیابی مدل مفهومی بازی های رایانهای مدیریت مدرسه، مبتنی بر مسؤولیت اجتماعی با رویکرد کیفی است. نمونه گیری به صورت هدفمند با روش گلوله برفی و انتخاب ۱۵ نفر از خبرگان و نخبگان آموزشی که عمدتاً مدیران یا معلمان صاحب نظر در زمینه بازی های رایانهای مدارس شیراز هستند، انجام شده است. جهت جمع آوری داده های مورد نیاز از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده گردید و کار تا اشباع نظری ادامه پیدا کرد. برای تلخیص دادهها از روش تحلیل مضامین استفاده شد. نتایج به دست آمده عبارتند از؛ مقوله های علی شامل، انسان شناسی، هدف آفرینش، قوانین و مقررات، فعالیتهای داوطلبانه، نمودهای رفتاری-علمی شناختی؛ مقولههای محوری شامل، مسؤولیت اقتصادی، اخلاق گرایی، سیاسی، نوع دوستانه؛ مقولههای محیطی شامل، بعد فرهنگی و بعد تاریخی؛ مقوله های راهبردی شامل، بعد سازمانی، مسائل اجتماعی، سیاستهای کلان، ملزومات عملی مسؤولیت اجتماعی؛ مقوله های میانجی شامل، مسؤولیت اجتماعی-دینی و بازیهای کامپیوتری، و مقوله های پیامدی شامل، راهکارهای عملیاتی، کارکرد مسؤولیت اجتماعی، تعهدات، حقوق و وظایف. | ||
کلیدواژهها | ||
مسؤولیت اجتماعی؛ بازیهای رایانه ای؛ مدیریت مدرسه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Presentation ofQualitative Model of Computer Games Social based on Responsibility of School Management | ||
نویسندگان [English] | ||
alireza fattahi1؛ ebadollah ahmadi2؛ nader shahamat3؛ moslem salehi3 | ||
1PhD Student in Educational Management, Marvdasht Branch, Islamic Azad University, Marvdasht, Iran | ||
2Assistant Professor, Department of Educational Management, Marvdasht Branch, Islamic Azad University, Marvdasht, Iran | ||
3Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Marvdasht Branch, Islamic Azad University, Marvdasht, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study is presentation of the qualitative model of computer games social based on responsibility of school management. The present research is in terms of fundamental-applied purpose, in terms of nature, in the form of survey research and in terms of paradigm, it is a kind of combined-exploratory research. Sampling was collected purposefully by selecting 15 experts and educational elites who are mainly principals or teachers with expertise in the field of computer games in Shiraz schools. Semi-structured interviews were used to collect the required data and continued until theoretical saturation. Themes analysis method was used to summarize the data based on which the basic and organizing themes were identified. Causal categories include anthropology, purpose of creation and laws and regulations, voluntary activities, behavioral manifestations, scientific cognition and central categories including economic responsibility, ethics, politics, altruism and environmental categories including cultural and historical dimension and categories Strategy includes organizational dimension, social issues, macro policies, practical requirements of social responsibility and mediating categories including socio-religious responsibility, cyberspace and consequential categories including operational strategies, function of social responsibility, obligations, rights and duties in education. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Social responsibility, computer games, school management | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3 |