تعداد نشریات | 12 |
تعداد شمارهها | 569 |
تعداد مقالات | 5,906 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,817,035 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,727,310 |
اثربخشی آموزش برنامه هوش مبتنی بر پروژه کویین و راهبرد نقشه مفهومی در درس ریاضی بر استدلال اخلاقی و بی انگیزشی ناشی از دوران کرونا | ||
دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 20 فروردین 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/jedu.2025.33670.6762 | ||
نویسندگان | ||
رضوان مداحی1؛ علی زارع زردینی* 2؛ سمیرا اسدی مهارلویی3 | ||
1کارشناس ارشد رشته علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی | ||
2گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان، تهران ایران | ||
3کارشناس مدیریت آموزشی دانشگاه پیام نور سروستان | ||
تاریخ دریافت: 23 تیر 1403، تاریخ بازنگری: 30 شهریور 1403، تاریخ پذیرش: 20 فروردین 1404 | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: هدف از پژوهش حاضر اثربخشی آموزش برنامه هوش مبتنی بر پروژه کویین و آموزش راهبرد نقشه مفهومی در درس ریاضی بر استدلال اخلاقی و بی انگیزشی ناشی از دوران کرونا در دختران متوسطه پایه نهم در شیراز بوده است. روش شناسی پژوهش: روش پژوهش شبه تجربی، با دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل است. جامعهی آماری را دانشآموزان دختر متوسطه پایه نهم در شیراز تشکیل دادهاند و بهمنظور انجام تحقیق با روش نمونهگیری در دسترس یک گروه 45 نفری انتخاب شدند، و به طور تصادفی در سه گروه 15 نفری آزمایش 1، آزمایش 2 و گروه کنترل مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار سنجش در این پژوهش 2 پرسشنامه استدلال اخلاقی معنوی پور (2013) و انگیزه پیشرفت هرمنس (1977) بوده است، که روایی محتوایی و صوری آنها مورد تایید قرار گرفته است و پایایی پرسشنامه انگیزش پیشرفت و استدلال اخلاقی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 88/0 و 92/0 بدست آمده است. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی صورت پذیرفت، که در سطح آمار توصیفی؛ فراوانی، میانگین و انحراف استاندارد و در سطح آمار استنباطی از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شده است. یافتهها: نتایج حاصل از آزمون مانکوا نشان میدهد، میزان تأثیر برنامه هوش مبتنی بر پروژه کوئین بر افزایش استدلال اخلاقی بیش از تأثیر روش آموزش راهبرد نقشه مفهومی (8/31 درصد تأثیر در مقابل 4/23 درصد) و میزان تأثیر روش آموزش راهبرد نقشه مفهومی بر کاهش بی انگیزشی بیش از تأثیر روش برنامه هوش مبتنی بر پروژه کوئین بوده است (1/39 درصد تأثیر در مقابل 8/19 درصد). بحث و نتیجهگیری: نتیجه نشان داد رویکردهای فوق میتوانند برای کاهش بی انگیزشی و افزایش استدلال اخلاقی در مدارس استفاده شوند. | ||
کلیدواژهها | ||
ریاضیات؛ استدلال اخلاقی؛ بی انگیزگی به دلیل دوران کرونا؛ برنامه هوش بر اساس پروژه کوئین؛ نقشه مفهومی | ||
موضوعات | ||
آموزش و پرورش | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The effectiveness of intelligence program based on Queen's project and concept map strategy in math lesson on moral reasoning and demotivation due to Corona era | ||
نویسندگان [English] | ||
Rezvan Madahi1؛ ali zare zardeini2؛ Samira Asadi Maharloui3 | ||
12. Master's degree in Educational Sciences, Islamic Azad University | ||
2Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
3Educational management expert at Payam Noor University of Sarvostan | ||
چکیده [English] | ||
Introduction: The aim of the present research was to compare the effectiveness of intelligence program training based on the Queen project and concept map strategy training in math lessons on moral reasoning and demotivation caused by the Corona era in 9th grade high school girls in Shiraz. research methodology: The research method is quasi-experimental, with two experimental groups and one control group. The statistical population was made up of 9th grade high school girls in Shiraz, and in order to conduct the research, a group of 45 people were selected by available sampling method, and they were randomly examined in three groups of 15 people, experiment 1, experiment 2, and the control group. The measurement tools in this research were 2 moral reasoning questionnaires of Maanipour (2013) and Hermans (1977) motivation for progress, whose content and form validity have been confirmed, and the reliability of the questionnaire for motivation for progress and moral reasoning using Cronbach's alpha coefficient The order of 0.88 and 0.92 has been obtained. Data analysis was done using descriptive and inferential statistics, which at the level of descriptive statistics; frequency, mean and standard deviation, and at the level of inferential statistics, analysis of covariance test was used. Findings: The results of the Mankova test show that the effect of the intelligence program based on the Queen's project on increasing moral reasoning is more than the effect of the concept map strategy teaching method (31.8 percent effect versus 23.4 percent) and the effect of the concept map strategy teaching method on The reduction of demotivation has been more than the effect of the intelligence program method based on the Queen project (39.1 percent of the effect against 19.8 percent). Conclusion: The result showed that the above approaches can be used to reduce demotivation and increase moral reasoning in schools. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Mathematics, moral reasoning, lack of motivation due to the Corona era, intelligence program based on Queen', s project, conceptual map strategy training | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 17 |