تعداد نشریات | 12 |
تعداد شمارهها | 569 |
تعداد مقالات | 5,906 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,817,045 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,727,314 |
مدل مفهومی عوامل موثر بر جذب و هدایت تحصیلی دانش آموزان مستعد در رشته ریاضی- فیزیک | ||
دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی | ||
دوره 15، شماره 6 - شماره پیاپی 70، بهمن و اسفند 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/jedu.2025.32596.6563 | ||
نویسندگان | ||
نوروز هاشمی* 1؛ مجید افشاری2؛ حمیدرضا کاشفی1؛ امیرحسین چشمه خاور3 | ||
1گروه آموزش ریاضی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
2گروه آموزش فیزیک، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
3گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 19 آذر 1402، تاریخ بازنگری: 16 اسفند 1402، تاریخ پذیرش: 26 فروردین 1404 | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل مفهومی برای جذب و هدایت دانشآموزان مستعد در رشته ریاضی فیزیک است. همچنین، این مطالعه برای تعیین عوامل مؤثر بر جذب دانشآموزان در رشته ریاضی- فیزیک در مقطع متوسطه انجام شد. روش شناسی پژوهش: برای گردآوری اطلاعات از مصاحبههای ژرفنگر به صورت هدایت کلیات و نیمه ساختار یافته استفاده شد و تجزیه و تحلیل اطلاعات در راستای طراحی مدل کیفی پژوهش به روش استراوس و کوربین صورت گرفت. با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی، 21 دانش آموز پایه نهم، 16 نفر از والدین دانش آموزان، 23 معلم، 16 مشاور و 15 استاد دانشگاه برای مشارکت در مصاحبه نیمه ساختار یافته انتخاب شدند. یافتهها: نتایج تحلیل دادههای به دست آمده از مصاحبهها طی فرایند کدگذاری باز، محوری و انتخابی، به ایجاد مدل پیشنهادی جهت جذب و هدایت دانشآموزان مستعد در رشته ریاضی فیزیک بر مبنای نظریهپردازی دادهبنیاد منجر شد. بحث و نتیجهگیری: بر اساس مدل طراحی شده، پیشنهاد میشود که در جذب و هدایت دانشآموزان در رشته ریاضی- فیزیک به مولفههای آموزش، سیاست های حمایتی، استعدادیابی مناسب، علاقه دانشآموز، نقش افراد موثر در زندگی دانشآموز و جنسیت توجه شود. | ||
کلیدواژهها | ||
جذب؛ رشته ریاضی فیزیک؛ روش داده بنیاد؛ هدایت تحصیلی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Conceptual model of Affective Factors on the Attraction and Academic Guidance of Talented Students in the Field of Mathematics- Physics | ||
نویسندگان [English] | ||
Nourooz Hashemi1؛ Majid Afshari2؛ Hamidreza Kashefi1؛ Amir Hossein Cheshme Khavar3 | ||
1Department of Mathematics Education, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
2, Department of Physics Education, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
3Department of Chemistry Education, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Introduction: The present study aims to design a conceptual model for attracting and guiding talented students in the field of mathematics-physics. This study aimed to determine the factors which affect students to attract in mathematics- physics field at high school. research methodology: This research has been done in the framework of a qualitative approach and using the grounded theory method. In-depth interviews were used to collect data in the form of general and semi-structured guides, and data analysis was performed in order to design a qualitative research model by Strauss and Corbin method. Using purposive and snowball sampling methods, 21 ninth grade students, 16 parents of students, 23 teachers, 16 counselors and 15 lecturers were selected to participate in the semi-structured interview. Findings: The results of analyzing the data obtained from the interviews during the open, axial, and selective coding process led to the creation of a proposed model for attracting and guiding talented students in the field of Mathematics-Physics based on grounded theory. Based on the designed model, it is suggested that in attracting and guiding students in the field of Mathematics-Physics, attention should be paid to the components of education, supportive policies, appropriate talent identify, student's interest, and the role of influential people in student life and gender. Conclusion: Based on the results, a model for attracting and guiding talented students in the field of Mathematics-Physics has been proposed to be used in high school. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
attraction, Mathematics-Physics field, grounded theory method, conceptual model, academic guidance | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 41 |