تعداد نشریات | 12 |
تعداد شمارهها | 572 |
تعداد مقالات | 5,911 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,822,516 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,729,880 |
شناسایی مولفههای ارتقای سواد اخلاقی مدیران مدارس آموزش و پرورش استان فارس با استفاده از روش گرندد تئوری | ||
دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 08 اردیبهشت 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/jedu.2025.33556.6749 | ||
نویسندگان | ||
حسین اخلاق خوب1؛ حسین کریمیان* 2؛ سیف اله فضل الهی قمشی3 | ||
1دانش آموخته دکتری گروه مدیریت آموزشی، واحد قم،دانشگاه آزاد اسلامی،قم ، ایران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم | ||
2دانشیار گروه علوم تربیتی،واحد قم،دانشگاه آزاد اسلامی ،قم ،ایران ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم | ||
3دانشیار گروه برنامه ریزی درسی،واحد قم،دانشگاه آزاد اسلامی،قم، ایران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم | ||
تاریخ دریافت: 02 تیر 1403، تاریخ بازنگری: 30 فروردین 1404، تاریخ پذیرش: 08 اردیبهشت 1404 | ||
چکیده | ||
چکیده مقدمه و هدف: مدیران مدرسه باید این توانایی را داشته باشند که با تصمیمات خود مشکلاتی را که در حوزه آموزش دانشآموزان و معلمان وجود دارد به شیوهای اخلاقی حل کنند. سواد اخلاقی مدیران در این زمینه میتواند نقش مهمی در توانمندی مدیران داشته باشد. این پژوهش با هدف شناسایی مولفههای ارتقای سواد اخلاقی مدیران مدارس آموزش و پرورش استان فارس انجام شده است. روش شناسی پژوهش: این مطالعه از نظر هدف، یک تحقیق کاربردی میباشد که با رویکرد کیفی و روش گرندد تئوری و با رویکرد اشتراوس-کوربین انجام شد. روش نمونهگیری در این پژوهش به صورت در دسترس انجام شد و نمونهگیری تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. جامعه آماری این پژوهش را متخصصان و مدیران علوم تربیتی و روانشناسی تشکیل دادند. یافتهها: شرایط علی عبارت بودند از مدیریت اخلاقی، مهارتهای فردی، مهارتهای گروهی. شرایط زمینهای شامل ارتقای فرهنگ اخلاقی، اخلاق ذاتی و ارتباطات بود. شرایط مداخلهگر شامل آموزش و دانش بودند و توانمندسازی اخلاقی، آموزش ارتباطی، ارتقای محیط کاری و توانمندسازی مدیران راهبردهای این پژوهش بودند. پیامدها نیز عبارت بودند از ارتقای کیفی عملکرد مدارس، ارتقای ارائهی خدمات مدارس، ارتقای توان مدیریتی و استفاده از ظرفیت های بالقوه مدیران. بحث و نتیجهگیری: ارتقای سواد اخلاقی در مدیران مدارس به صورت کلی به صلاحیت و ویژگیهای ذاتی مدیران و آموزش آنها بستگی دارد. سیستم های گزینش در آموزش و پرورش باید به صلاحیت اخلاقی مدیران مدارس توجه داشته باشند و آموزش و پرورش در ریلگذاریی فرهنگی خود باید برنامه هایی را در راستای ارتقای سواد اخلاقی مدیران مدارس تنظیم کند. | ||
کلیدواژهها | ||
سواد اخلاقی؛ مدیران مدارس؛ استان فارس | ||
موضوعات | ||
آموزش و پرورش | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Identifying the components of improving the moral literacy of education school principals in Fars province using Grounded Theory method | ||
نویسندگان [English] | ||
hossein akhlaghkhub1؛ hossein Karimian2؛ seyfollah fazlollahi3 | ||
1PHD candidate in Educational Management Qom Branch,Islamic Azad University,Qom, | ||
2Assistant Professor of Curriculum Planning Department,Qom Branch,Islamic Azad University,Qom,Iran | ||
3Assistant Professor of Curriculum Planning Department,Qom Branch,Islamic Azad University,Qom,Iran | ||
چکیده [English] | ||
Abstract Introduction: School principals must have the ability to make their decisions in an ethical way to solve problems for the education of students and teachers. The moral literacy of managers in this field can play an important role in the ability of managers. This research has been done with the aim of identifying the components of improving the moral literacy of education school principals in Fars province. research methodology: This study, in terms of its purpose, is an applied research that was conducted with a qualitative approach and the Grounded Theory method and with the Strauss-Corbin approach. The total number of the statistical population was 15 including 12 men and 3 women, 80% of the statistical population were men and 20% were women. Findings: The causal conditions were ethical management, individual skills, and group skills. The background conditions included the promotion of moral culture, inherent ethics and communication. The intervening conditions included education and knowledge, and moral empowerment, communication training, improving the work environment and empowering managers were the strategies of this research. The consequences were the improvement of the quality of school performance, the improvement of school service provision, the improvement of managerial ability and the use of the potential capacities of managers. Conclusion: The promotion of moral literacy in school principals generally depends on the qualifications and inherent characteristics of principals and their training. Selection systems in education should pay attention to the moral competence of school managers, and education in its cultural setting should set programs in line with improving the moral literacy of school managers. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Moral literacy, school principals, Fars province | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 25 |