تعداد نشریات | 12 |
تعداد شمارهها | 573 |
تعداد مقالات | 5,916 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,879,527 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,753,701 |
تدوین مدل توسعه بهرهوری در تربیت بدنی آموزش و پرورش استان فارس | ||
دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 25 تیر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/jedu.2025.33816.6784 | ||
نویسندگان | ||
هاجر زارعی1؛ سمیه عمادی* 2 | ||
1گروه مدیریت ورزشی، واحد ارسنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، ارسنجان، ایران | ||
2استادیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد داریون، دانشگاه آزاد اسلامی، داریون، ایران | ||
تاریخ دریافت: 24 مرداد 1403، تاریخ بازنگری: 10 آذر 1403، تاریخ پذیرش: 25 تیر 1404 | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: درس تربیت بدنی یکی از مهمترین دروس مدارس است و توسعه بهرهوری منابع انسانی این بخش ضرورت دارد. از اینرو هدف پژوهش حاضر، تدوین مدل توسعه بهرهوری در تربیت بدنی آموزش و پرورش استان فارس بود. روش شناسی پژوهش: روش تحقیق در این پژوهش، توصیفی بود. جامعه آماری تحقیق، در بخش کیفی 14 نفر از خبرگان به صورت پنل تخصصی و هدفمند انتخاب شدند. در بخش کمی، مدیران، کارشناسان و دبیران تربیت بدنی آموزش و پرورش فارس بودند که ابتدا به صورت تصادفی خوشهای ده شهرستان انتخاب و سپس به صورت در دسترس 384 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شد. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته، شامل 30 شاخص اثرگذار بر ارتقاء بهرهوری در تربیت بدنی آموزش و پرورش استان فارس بود. روایی پرسشنامه توسط اساتید مدیریت ورزشی و پایایی آن با آزمون آلفای کرونباخ تأیید شد (86/0=α). برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار SPSS نسخه 23 و لیزرل استفاده شد. یافتهها: براساس یافتهها در مدل بهرهوری تربیت بدنی آموزش و پرورش استان فارس 30 شاخص اثرگذار در قالب مؤلفههای کارراهه، عوامل ساختاری، توسعه تعاملات و ارتباطات، فرایندهای اجرایی، منابع انسانی، خلاقیت و نوآوری، انگیزانندهها و سیاستگذاریها اثرگذار است. بحث و نتیجهگیری: میتوان گفت، برنامهریزی سنجیده، اقدامات انگیزشی و توانمندسازی مدیریتی و فنی، به همراه تخصص و شایستگی مدیران، یکپارچگی و ثبات مدیریت در تربیت بدنی آموزش و پرورش استان فارس، ارتقاء بهرهوری در این سازمان را تسهیل و هموار میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
بهرهوری؛ تربیت بدنی؛ توانمندسازی منابع انسانی؛ کارراهه | ||
موضوعات | ||
مدیریت آموزشی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Development of productivity development model in physical education and education in Fars province | ||
نویسندگان [English] | ||
Hajar Zarei1؛ somayeh emadi2 | ||
1Sports Management Department, Arsanjan Branch, Islamic Azad University, Arsanjan, Iran | ||
2Department of Physical Education, Dariun Branch, Islamic Azad University, Dariun, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Introduction and purpose: Physical education is one of the most important subjects in schools, and it is necessary to develop the productivity of human resources in this department. Therefore, the aim of the current research was to develop a productivity development model in physical education in Fars province. Research methodology: The research method in this research was descriptive. The statistical population of the research, in the qualitative part, 14 experts were selected as a specialized and targeted panel. In the quantitative part, there were managers, experts and teachers of physical education in Fars, who were first randomly selected in a cluster of ten cities and then 384 people were selected as a sample. The research tool was a researcher-made questionnaire. The validity of the questionnaire was confirmed by sports management professors and its reliability was confirmed by Cronbach's alpha test (α=0.86). SPSS version 23 and Lisrel software were used for data analysis. Findings: Based on the findings in the physical education productivity model of Fars province, 30 effective indicators are effective in the form of career components, structural factors, development of interactions and communications, executive processes, human resources, creativity and innovation, motivators and policies. Discussion and conclusion: It can be said that thoughtful planning, motivational measures and managerial and technical empowerment, together with the expertise and competence of managers, the integrity and stability of management in the physical education of Fars province, facilitate and smooth the improvement of productivity in this organization. . | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Productivity, physical education, human resource empowerment, career | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 0 |