تعداد نشریات | 12 |
تعداد شمارهها | 567 |
تعداد مقالات | 5,878 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,659,421 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,597,207 |
ارزیابی وضعیت نفوذ آرمانی مدیران در مجتمعهای آموزشی صالحآباد | ||
دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی | ||
مقاله 10، دوره 5، شماره 20، بهمن و اسفند 1393، صفحه 196-216 اصل مقاله (626.7 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
منصوره بختیاری فایندری1؛ مجتبی بذرافشان مقدم2؛ محمدرضا آهنچیان2؛ حسین کارشکی2 | ||
1دانشآموختهی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد | ||
2عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد | ||
تاریخ دریافت: 13 اسفند 1393، تاریخ پذیرش: 13 اسفند 1393 | ||
چکیده | ||
یکی از ابعاد رهبری تحولی، نفوذ آرمانی میباشد که رهبر مورد اعتماد و احترام پیروان قرار میگیرد. فداکاری رهبر و توجه به ارزشهای اخلاقی باعث میشود که الگوی نقشی برای پیروان باشد. هدف این مقاله ارزیابی وضعیت نفوذ آرمانی مدیران در مجتمعهای آموزشی صالحآباد در سال تحصیلی 91-1390 بوده است. روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی بوده است. جامعهی آماری شامل 541 نفر از معلمان دو مقطع ابتدایی و راهنمایی میباشد. از این تعداد 226 نفر به عنوان نمونه، با استفاده از شیوهی نمونهگیری سهمیهای انتخاب شدند. انتخاب نمونه از جامعهی آماری مدیران (23 :N) به شیوهی سرشماری صورت گرفت. پرسشنامهی محققساخته (دارای38 گویه) جهت سنجش نفوذ آرمانی مدیران استفاده شد که توسط معلمان تکمیل گردید و 206 پرسشنامه جمعآوری و مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان میدهد که میانگین نمرهی نفوذ آرمانی مدیران مجتمعهای آموزشی صالحآباد از متوسط ممکن بالاتر است و نفوذ آرمانی مدیران در سطح مطلوبی قرار دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
رهبری تحولی؛ نفوذ آرمانی (کاریزما)؛ مدیران آموزشی؛ مجتمعهای آموزشی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effects of Educators' Professional Capabilities on Occupational Success of Graduates of Agricultural Scientific-applied Higher Education Centers | ||
نویسندگان [English] | ||
M. B1؛ M. B2؛ M. A2؛ H. K2 | ||
چکیده [English] | ||
This study examined the effects of educators' professional capabilities in occupational success of graduates of agricultural scientific-applied higher education centers. From among 510 graduates in the central region, 145 participants were selected through stratified sampling. The main instrument of the study was a questionnaire and the collected data were analyzed employing both descriptive and inferential statistics. The results showed that 79.3 % of the graduates were men and the rest were women. As regards the educators' professional capabilities, it was indicated that there was a significant difference between graduates' views towards some of the capabilities. Based on regression analysis, it was revealed that "scientific ability”, “practical ability and skills”, “mastery of technical knowledge”, “writing and speaking proficiency in Persian”, acquaintance with various scientific resources and references of agriculture field" were among the capabilities predicting occupational success of graduates. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Agricultural higher education, Agricultural scientific-applied courses, Professional capabilities, Occupational success | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,614 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,518 |