تعداد نشریات | 12 |
تعداد شمارهها | 567 |
تعداد مقالات | 5,878 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,659,403 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,597,203 |
ارائه الگوی ساختاری بهره وری بر اساس سرمایه اجتماعی وسرمایه فکری در آموزش وپرورش | ||
دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی | ||
مقاله 8، دوره 6، شماره 22، مرداد و شهریور 1394، صفحه 147-164 اصل مقاله (417.14 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فتاح ناظم1؛ ام البنین صادقی* 2 | ||
1دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران. | ||
2کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی واحد رودهن گروه علوم تربیتی رودهن، ایران | ||
تاریخ دریافت: 03 مرداد 1394، تاریخ پذیرش: 03 مرداد 1394 | ||
چکیده | ||
هدف اساسی این تحقیق ارائه الگوی ساختاری بهره وری بر اساس سرمایه اجتماعی و سرمایه فکری در ادارات آموزش و پرورش شهر تهران بوده است. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعهی آماری این پژوهش را کلیه کارکنان ادارات آموزش و پرورش شهر تهران با مدرک دیپلم و بالاتر از آن تشکیل میدهد. با روش نمونهگیری تصادفی ساده به حجم 382 نفر از کارکنان براساس فرمول کوکران انتخاب شدند. ابزار سنجش عبارتند از پرسشنامه محقق ساخته بهره وری که بر اساس تئوری (هرسی گلداسمیت1980) تهیه شده است که دارای 47 سوال و ابعاد آن: توان، آگاهی، کمک، تمایل، ارزیابی، اعتبار، محیط، 93/. =α، برای سنجش سرمایه فکری از پرسشنامه 50 سوالی (بنتیس،1997) که دارای ابعاد: سرمایه انسانی، سرمایه مشتری و سرمایه ساختاری، 87/0=α و برای سنجش سرمایه اجتماعی از پرسشنامه 31 سوالی (صیادی، 1388) که ابعاد آن شامل اعتماد، شبکهها، همکاری، همبستگی جمعی، همدلی، مشارکت، هویت جمعی 90/0 =α استفاده شده است. روش پژوهش از نوع الگوی ساختاری میباشد. نتایج حاصل از روش الگوی ساختاری نشان داد که رابطه معنی داری بین متغیرهای سرمایه فکری و سرمایه اجتماعی با بهره وری برقرار است که عامل سرمایه انسانی و سرمایه مشتری از ابعاد سرمایه فکری و عامل همبستگی جمعی از ابعاد سرمایه اجتماعی بیشترین اثر مستقیم را در بهرهوری داراست از نتایج این پژوهش در جهت افزایش بهرهوری در ادارات آموزش و پرورش استفاده خواهد شد و مدل ارائه شده دارای نیکویی برازش است. | ||
کلیدواژهها | ||
سرمایه فکری؛ سرمایه اجتماعی؛ بهره وری؛ ادارات آموزش و پرورش | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Modeling Productivity based on Social Capital and intellectual capital in the Public Sector of Educational Administration | ||
نویسندگان [English] | ||
F. N1؛ O. S2 | ||
چکیده [English] | ||
The research purpose is to construct a structural model to assess the employees’ productivity in the public sector of educational administration of Iran based on Social Capital. The population comprised all the employees of the public sector of educational administration, out of which a sample of 382 employees’ was randomly drawn. The research tools consisted of a researcher-made questionnaire on employees’ productivity, this 47-item questionnaire was designed based on the theory of Hersey and Goldsmith (1980) and assesses the underlying factors of ability, clarity, help, incentive, evaluation, validity and environment(α = 0.93), the second questionnaire named Sayyadi’s (2010) social capital questionnaire which consisted of 31 items with seven underlying constructs of trust ,networks ,cooperation, collective action, empathy, participation and social identity and Cronbach Alpha of 0.90, The results of path analysis using LISREL software indicated that dimensions of social capital had a direct effect on productivity with the indices of 0.75. The model also showed that the factor of collective action in social capital had the highest direct effect on productivity. It was also concluded that the proposed model showed full fit | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Productivity, Social Capital, Public Sector of Educational Administration | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,950 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,890 |