تعداد نشریات | 12 |
تعداد شمارهها | 567 |
تعداد مقالات | 5,878 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,659,426 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,597,210 |
ارائه مدل علّی برای انگیزش پیشرفت بر اساس ابعاد الگوی یادگیری با واسطه خودکارآمدی | ||
فصلنامه علمی روش ها و مدل های روانشناختی | ||
مقاله 1، دوره 6، شماره 20، مرداد و شهریور 1394، صفحه 1-16 اصل مقاله (323.26 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
لیلا رضائی* 1؛ حسن احدی2؛ حسن اسدزاده3 | ||
1دانشجوی دکتری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، گروه روانشناسی تربیتی، تهران، ایران | ||
2استاد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، گروه روانشناسی، تهران، ایران | ||
3دانشیار، دانشگاه علامه طباطبایی، گروه روانشناسی تربیتی، تهران ، ایران | ||
تاریخ دریافت: 18 آبان 1394، تاریخ پذیرش: 18 آبان 1394 | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش بررسی رابطه بین انگیزش پیشرفت، ابعاد الگوی یادگیری و خودکارآمدی در قالب یک مدل علّی است. جامعهی آماری این تحقیق، دانش آموزان دوره متوسطه (مدارس دولتی روزانه) شهر تهران در سال تحصیلی 92-93 بود، که از میان آنها نمونه ای شامل 734 دانشآموز (374 دختر، 360 پسر) به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری شامل پرسشنامههای سبکهای یادگیری کلب، مقیاس خودکارآمدی شرر و پرسشنامه انگیزش پیشرفت هرمنس بود. مدل فرضی با استفاده از ماتریس همبستگی و مدل یابی معادلات ساختاری تحلیل گردید. بنابراین، بر اساس مبانی نظری و تجربی روابط علی بین سازههای ابعاد الگوی یادگیری (متغیر مستقل بیرونی)، خودکارآمدی (متغیر مستقل درونی) و انگیزش پیشرفت (متغیر ملاک) از طریق تدوین مدل مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس آزمون مدل نهایی معلوم شد همه شاخصهای برازندگی در دامنه مورد قبول قرار دارند و مدل مفروض به طور کاملی با دادههای نمونه برازش دارد. و در مجموع، حدود 35 درصد از واریانس ان انگیزش پیشرفت و 90 درصد از واریانس خودکارآمدی توسط متغیرهای موجود در مدل تبیین شدند. | ||
کلیدواژهها | ||
ابعاد الگوی یادگیری؛ انگیزش پیشرفت؛ خودکارآمدی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Presentation of Causal Model for Learning Model Dimensions Based on Achievement Motivation by Mediating Self-Efficacy | ||
نویسندگان [English] | ||
L. Rezaee1؛ H. Ahadi2؛ H. Asadzadeh3 | ||
چکیده [English] | ||
The goal of the present study, in the framework of a causal model, was to examine the relationship between Self-efficacy, achievement motivation and learning model dimensions. The statistical population was consisted of high school students (public school) in Tehran academic year 2013-2014. Among them 734(374 females, 360 males) were selected by using random cluster sampling method. The research instruments included Kolb learning Styles Inventory, Sherer Self-efficacy scale, Hermans Achievement Motivation Test. The reliability and validity coefficients of Instruments were approved, The hypothetical model tested by using correlation matrix and structural equation modeling. Therefore, causal relationship among learning model dimensions construct, self-efficacy and achievement motivation through designing of model was tested based on theatrical and empirical foundation. Test of final model showed that all of fitness index were in acceptable range. And default model fits sample data completely. Approximately 35 percent of variance achievement motivation and 90 percent of self-efficacy were explained by existing variables. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Learning model dimension, Achievement Motivation, Self- Efficacy | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,244 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,156 |