تعداد نشریات | 12 |
تعداد شمارهها | 558 |
تعداد مقالات | 5,865 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,452,156 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,403,546 |
مقایسه دموکراسی آموزشی، فرسودگی تحصیلی و مهارتهای شهروندی مدارس دولتی و غیر دولتی | ||
دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی | ||
مقاله 10، دوره 10، شماره 39، آذر 1398، صفحه 209-224 اصل مقاله (814.44 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
عباس قلتاش* 1؛ رسول قانونی2 | ||
1مدیر اجرایی فصلنامه | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد رشته علوم تربیتی | ||
تاریخ دریافت: 20 اردیبهشت 1396، تاریخ بازنگری: 10 مرداد 1396، تاریخ پذیرش: 29 آذر 1398 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر مقایسه دموکراسی آموزشی، فرسودگی تحصیلی و مهارتهای شهروندی در بین مدارس دولتی و غیر دولتی ناحیه 1 شهر شیراز بوده است. روش تحقیق علی- مقایسهای بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی مدارس دولتی و مدارس غیر دولتی مقطع متوسطه شهر شیراز که تعداد آنها برابر با 70 مدرسه(60 مدرسه دولتی و 10 مدرسه غیر دولتی) میباشد. به منظور تعیین نمونه که از بین جامعه آماری که شامل دانش آموزان مدارس دولتی و غیر دولتی به روش نمونه گیری خوشهای 6 مدرسه انتخاب شدند و در مرحله بعد به صورت تصادفی ساده از هر مدرسه 2 کلاس از پایه سوم متوسطه انتخاب شد که جمعا 12 کلاس نمونه آماری را تشکیل دادند. ابزار اندازه گیری در این پژوهش شامل سه پرسشنامه دموکراسی آموزشی قلتاس و همکاران، فرسودگی تحصیلی برسو و همکاران، مهارتهای شهروندی محمد جانی بوده است. جهت تجزیه و تحلیل از از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده که در سطح آمار توصیفی (محاسبه فراوانی، درصد، میانگین، انحراف استاندارد) و در سطح آمار استنباطی از روش مستقل استفاده گردید که نتایج نشان داد بین دموکراسی آموزشی در مدارس دولتی و مدارس غیر دولتی تفاوت وجود دارد، بین فرسودگی تحصیلی در مدارس دولتی و مدارس غیر دولتی تفاوت وجود ندارد. بین مهارت شهروندی در مدارس دولتی و مدارس غیر دولتی تفاوت وجود دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
دموکراسی آموزشی؛ فرسودگی تحصیلی؛ مهارتهای شهروندی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Compare of Educational Democracy, Citizenship Skills and Academic Burnout among public and private schools of Shiraz City | ||
نویسندگان [English] | ||
Abbas Gholtash1؛ | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this study was compare of educational democracy, citizenship skills and academic burnout among public and private schools of Shiraz City. The research method was causal-comparative. The study population consisted of all public schools and non-government schools in Shiraz high schools of which there are 70 schools (60 public schools and 10 private schools) is. school grade 2 class was selected. The sample comprised a total of 12 classes. In this study, three questionnaires measuring educational democracy Qltas and colleagues (1393), academic burnout Boers (1997), citizenship skills Mohammad Johnny (1390) respectively. Analysis of descriptive and inferential statistics used in descriptive statistics (calculation of frequency, percentage, mean, standard deviation) and inferential statistics methods were used independently. The results showed that between democracy education in public schools and non-government schools there is a difference between academic burnout in public schools and non-government schools, there is no difference between citizenship skills in public schools and private schools there. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
democracy, educational, academic burnout, Citizenship skills | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 498 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 403 |