تعداد نشریات | 12 |
تعداد شمارهها | 558 |
تعداد مقالات | 5,874 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,474,735 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,421,749 |
بررسی موانع پذیرش و به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در مدارس ابتدایی | ||
دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی | ||
مقاله 6، دوره 11، شماره 41، اردیبهشت 1399، صفحه 117-134 اصل مقاله (1000.56 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مصطفی عزیزی* 1؛ صمد ایزدی1؛ فیروزه بابائیان2 | ||
1گروه علوم تربیتی دانشگاه مازندران | ||
2کارشناسی ارشد آموزش و بهسازی منابع انسانی، موسسه آموزش عالی سبز، آمل | ||
تاریخ دریافت: 10 تیر 1397، تاریخ بازنگری: 16 خرداد 1398، تاریخ پذیرش: 30 اردیبهشت 1399 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، بررسی موانع پذیرش و به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در مدارس ابتدایی از دیدگاه معلمان شهر بابل است. جامعه آماری مطالعه حاضر را معلمان دوره ابتدایی مدارس دولتی شهر بابل در سال تحصیلی 96-97 تشکیل دادند که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی سیستماتیک تعداد ۲۸۰ نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند و برای گردآوری داده ها از پرسشنامه موانع پذیرش و به کارگیری ICT استفاده شده است. روایی محتوایی با استفاده از CVR برابر با 0.90 و ضریب پایایی پرسشنامه نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ 90/0 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS و از طریق آزمون تحلیل عامل اکتشافی استفاده شده است. یافته ها نشان داد که به ترتیب اولویت موانع انگیزشی، مهارتی، زیرساخت آموزشی و فرهنگی از دیدگاه معلمان شهر بابل، موانع پذیرش فناوری اطلاعات و ارتباطات محسوب میشوند. همچنین به ترتیب اولویت موانع تجهیزاتی- فنی، نگرشی، موانع آموزشی و موانع انسانی از دیدگاه معلمان شهر بابل، موانع به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات محسوب میشوند. فناوری اطلاعات در آموزش و پرورش یک فرهنگ، یک برنامه و یک جریان آموزشی است که نیازمند بسترسازی فرهنگی است. بر این اساس باید در خصوص استقرار آن در سیستم آموزشی از طریق برطرف کردن موانع پذیرش و کاربرد از سوی معلمان اهتمام ورزید. | ||
کلیدواژهها | ||
فناوری اطلاعات و ارتباطات؛ معلمان؛ موانع؛ پذیرش؛ به کارگیری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The study of Barriers to the Adoption and Application of Information and Communication Technology in Elementary Schools | ||
نویسندگان [English] | ||
mostafa Azizi1؛ Samad Izadi1؛ Firozeh Babaeyan2 | ||
1Department of Education, University of Mazandaran | ||
2Department of education, Sabz Institute of Higher Education, Amol | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this research was to study of barriers to the adoption and application of ICT in primary schools from the viewpoint of teachers in Babol. The statistical population of this study was primary school teachers in public schools in Babol city in the academic year 96-97. Using systematic random sampling 280 persons were selected as sample. A researcher made questionnaire (Barriers to adoption and use of ICT) was used to collect data. The Content validity using CVR is 0.90 and the reliability coefficient of the questionnaire was also obtained through Cronbach's alpha coefficient of 0.90. SPSS software and exploratory factor analysis were used to analyze the data. The findings indicate that the priority of motivational, skill, educational and cultural infrastructure barriers from the viewpoint of teachers in Babol is the barriers to the adoption of ICT. In addition, barriers to the application of ICT are considered as the priority of barriers of technical equipment, attitudes, educational barriers and human barriers from the viewpoint of teachers in Babol is the barriers to the application of ICT. Information technology in the education is a culture, a program and an educational process that requires cultural foundation and the transfer of information technology culture. Accordingly, the educational system should be addressed by addressing barriers to admission and application by teachers as an important element in the educational system. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
ICT, teachers, barriers, Adoption, application | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,099 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 718 |