تعداد نشریات | 12 |
تعداد شمارهها | 567 |
تعداد مقالات | 5,878 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,659,419 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,597,207 |
نقش واسطه ای نظام جامع مدیریتی مدارس پویا در ارتباط بین اقدامات مدیریت منابع انسانی و دوسوتوانی سازمانی مدارس ابتدایی | ||
دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 29 مرداد 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/jedu.2024.33244.6689 | ||
نویسنده | ||
سیروس حدادنیا* | ||
عضو هیات علمی دانشگاه ازاد اسلامی واحد نوراباد ممسنی | ||
تاریخ دریافت: 11 فروردین 1403، تاریخ بازنگری: 19 اردیبهشت 1403، تاریخ پذیرش: 29 مرداد 1403 | ||
چکیده | ||
هدف از این مطالعه، بررسی رابطه بین اقدامات مدیریت منابع انسانی با عملکرد بالا و دوسوتوانی سازمانی با نقش واسطه ای نظام جامع مدیریتی مدارس پویا از دیدگاه مدیران مدارس مقطع ابتدایی شهر شیراز بوده است. روش شناسی پژوهش: این پژوهش بر حسب هدف، کاربردی؛ از نظر ماهیت و روش، توصیفی از نوع همبستگی و از لحاظ زمانی، مقطعی بود. جامعه آماری در این مطالعه، کلیه مدیران مدارس مقطع ابتدایی شهر شیراز (670 نفر) و بر اساس جدول مورگان، حجم نمونه آماری 245 نفر در نظر گرفته شد و روش نمونه گیری طبقه ای بود. برای گردآوری اطلاعات تحقیق از سه پرسشنامه اقدامات مدیریت منابع انسانی (سرمد، و همکاران، 1393)، الگوی پویایی مدارس ابتدایی (رضاییان و همکاران، 1402)، و دوسوتوانی سازمانی (مرادی و همکاران، 1394) استفاده شد. روایی محتوایی هر سه پرسشنامه توسط صاحبنظران تأیید گردید و پایایی آن پس از اجرای آزمایشی بین 30 نفر از معلمان به وسیله محاسبه آلفای کرونباخ برای سه پرسشنامه به ترتیب 84/0، 90/0 و 86/0 تعیین گردید. از آزمون های همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر و همچنین نرم افزارهای SPSS و AMOOS برای بررسی فرضیات پژوهش استفاده شده است. یافته ها: نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان داده است که بین اقدامات مدیریت منابع انسانی، نظام جامع مدیریتی مدارس پویا و دوسوتوانی سازمانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین؛ نتایج آزمون تحلیل مسیر نشان داد که نظام جامع مدیریتی مدارس پویا قادر است در ارتباط بین اقدامات مدیریت منابع انسانی با عملکرد بالا و دوسوتوانی سازمانی، نقش واسطه ای ایفا کند. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The mediating role of comprehensive management system of dynamic schools in the relationship between human resources management measures and organizational ambivalence of primary schools. | ||
نویسندگان [English] | ||
sirous hadadnia | ||
1. Assistant Professor, Nouraabad Mamasani Branch, IslamicAzd University | ||
چکیده [English] | ||
Introduction: The purpose of this study was to investigate the relationship between high-performance human resource management practices and organizational ambiguity with the mediating role of the comprehensive management system of dynamic schools among primary school teachers in Shiraz. Research methodology: This research is applied in terms of purpose; In terms of nature and method, it was a description of correlation and in terms of time, it was cross-sectional. The statistical population in the present study was all primary school teachers in Yasuj (670 people) and according to Morgan table, the statistical sample size was 245 people and the sampling method was stratified. Three questionnaires of human resource management measures (Sarmad, 2014), The dynamic model of primary schools, Rezaiyan et al. (2023), and organizational ambiguity (Moradi et al., 2015) were used to collect research information. The content validity of all three questionnaires was confirmed by experts and its reliability was determined after conducting an experiment between 30 teachers by calculating Cronbach's alpha for three questionnaires, respectively 0.84, 0.90 and 0.86. Pearson correlation tests and path analysis as well as SPSS and AMOOS software were used to test the research hypotheses. Findings: The results of Pearson correlation test have shown that there is a positive and significant relationship between human resource management measures, the comprehensive management system of dynamic schools and organizational ambiguity. Also; the results of path analysis test showed that the comprehensive management system of dynamic schools is able to play a mediating role in the relationship between the comprehensive management system of dynamic schools and organizational ambiguity. Conclusion: The comprehensive dynamic school management system facilitates the relationship between human resource management measures and the organizational ambivalence of Shiraz primary school principals. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 53 |