تعداد نشریات | 12 |
تعداد شمارهها | 567 |
تعداد مقالات | 5,878 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,659,403 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,597,205 |
ارائه مدلی جهت تبین شایستگی های مدیران آموزشی آموزش و پرورش استان لرستان | ||
دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 آبان 1403 اصل مقاله (1.12 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/jedu.2024.32689.6579 | ||
نویسندگان | ||
سمانه آسترکی* 1؛ حسن مهرداد2؛ مسلم قبادیان3 | ||
1گروه علوم تربیتی، واحد خرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد، ایران | ||
2عضو هیات علمی دانشگاه آزاد خرم آباد | ||
3استادیار ،گروه علوم تربیتی ،دانشگاه فرهنگیان | ||
تاریخ دریافت: 16 آبان 1402، تاریخ بازنگری: 27 بهمن 1402، تاریخ پذیرش: 15 آبان 1403 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضرارائه مدلی از شایستگی های مدیران آموزشی آموزش و پرورش استان لرستان بود. روش پژوهش بر حسب هدف کاربردی می باشد، بر حسب نوع داده، آمیخته(کیفی-کمی) از نوع اکتشافی متوالی، بر حسب زمان گردآوری داده، مقطعی است. جامعه آماری بخش کیفی پژوهش، اساتید دانشگاهها، کارشناسان و صاحب نظران حوزه مدیریت آموزشی بود.برای تعیین نمونه های این پژوهشاز روش نمونه گیری غیرتصادفی هدفمند از 14 خبره استفاده شد. جامعه آماری بخش کمی شامل کلیۀ مدیران آموزشی دوره متوسطه دوم مدارس استان لرستان به تعداد 752 نفر بود. با استفاده از جدول تعیین حجم نمونه مورگان تعداد 254 نفر به عنوان نمونه آزمودنی انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه 58 گویه ای می باشد. روایی ابزار کمی، از طریق روایی سازه ای به تایید رسید و پایایی آن نیز از طریق محاسبه آلفای کرونباخ در دامنه 72/0 تا 93/0 قرار گرفت. نتایج حاصل از اجرای پژوهش نشان داد که مهم ترین مولفه شایستگی حرفه ای در بین مدیران آموزشی دوره متوسطه دوم نظارت و راهنمایی، مدیریت دانش، ارزشیابی، تصمیمگیری ،برنامهریزی، اخلاق حرفهای، خلاقیت و نوآوری، مهارت ارتباطی، مهارت مذاکره، سواد اطلاعاتی، کاربرد فناوریهای نوین در تدریس، مهارت استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات، پژوهش مداری، انجام پژوهشهای علمی و کاربردی، آشنایی با روشها و فنون تدریس و تشویق کارکنان به تدریس اثربخش می باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
شایستگی؛ مدل شایستگی؛ مدیران آموزشی؛ آموزش و پرورش | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Presenting a model to explain the competencies of education managers in Lorestan province | ||
نویسندگان [English] | ||
samane astereki1؛ Hasan Mehrdad2؛ moslem ghobadiyan3 | ||
1Department of Educational Sciences, Khorramabad Branch, Islamic Azad University, Khorramabad, Iran | ||
2Member of the academic staff of Khorramabad Azad University | ||
3Assistant Professor, Institute of Education, farhangian University | ||
چکیده [English] | ||
The aim of the current research was to provide a model of the competencies of education managers in Lorestan province. The research method is applied according to the purpose, mixed (qualitative-quantitative) according to the type of data, sequential exploratory, cross-sectional according to the time of data collection. The statistical population of the qualitative part of the research was university professors, experts and experts in the field of educational management. To determine the samples of this research, a targeted non-random sampling method was used from 14 experts. The statistical population of the quantitative part included all the educational managers of the second secondary school in Lorestan province, numbering 752 people. Using Morgan's sample size table, 254 people were selected as subjects. The research tool is a 58-item questionnaire. The validity of the quantitative tool was confirmed through construct validity, and its reliability was found in the range of 0.72 to 0.93 by calculating Cronbach's alpha. The results of the research showed that the most important component of professional competence among educational managers of the second secondary course is supervision and guidance, knowledge management, evaluation, decision-making, planning, professional ethics, creativity and innovation, communication skills, negotiation skills, information literacy, The application of new technologies in teaching, the skill of using information and communication technology, conducting research, conducting scientific and applied research, familiarizing with teaching methods and techniques, and encouraging employees to teach are effective. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Competency, competency model, educational managers, education | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 141 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 28 |